אנחנו רגילים לשמוע את צמד המילים "מקבלי החלטות" בהקשר של פוליטיקאים, מדינים ומנהיגים צבאיים.
אבל בינינו, עצמאיים מדי יום מקבלים החלטות שמשפיעות על העתיד שלנו, העסק שלנו והמורשת ביום שאחרי.

למה? כובע
אחרי המילים הגדולות והכבדות מתוך ההרצאה האחרונה שלנו בהרווארד אפשר לדבר על כובעים.
אדוארד דה בונו (לא הסולן של U2), פיתח שיטה לקבלת החלטות שנקראת "ששת כובעי המחשבה".
השיטה עוזרת לנו – יחידים וקבוצות – לפרק את תהליכי החשיבה באופן מפורט לפי שישה כובעים, לכל כובע זווית ראייה ותפקיד בקבלת ההחלטה.

למדנו כבר על איך שעמום מוליד חשיבה יצירתית, והיא אחראית לפריצות דרך שמסתכמות ב"וואי איך לא חשבתי על זה קודם", אבל עכשיו זהו תורו של תהליך קבלת ההחלטות. אז למרוח קרם הגנה ובואו נהיה חכמים בשמש ונלמד על ששת כובעי המחשבה. כובעים בצבעים ממש כמו משקפיים ורודים ושחורים שמתארים מציאות חיובית ושלילית בהתאמה, כך גם חבישת הכובעים דה בונו, מחייבת אותנו להסתכל על סיטואציה מפרספקטיבות שונות. מסגרות החשיבה ה"כובעית" מחולקות לצבעים, לכל צבע מסגרת שתגדיר לנו איך להתייחס לסיטואציה.

בואו נעבור על צבעי הכובעים:

לבן
כובע חשיבה שמתייחס ומתחשב בכל המידע שברשותנו. אנחנו יכולים לנתח את הטרנדים שהיו בעבר ולנסות ללמוד מהם, לנסות למלא את פערי הידע שברשותנו מתוך מידע קיים ולקחת בחשבון את כל המשתנים.

אדום

כשנחבוש את הכובע האדום, נפנה לפתרון הבעיות באמצעות האינטואיציה, תחושת הבטן והרגשות שלנו.
ננסה לחשוב איך מה תהיה התגובה הרגשית של אחרים לאותה הבעיה, גם אם הם לא יודעים בדיוק את ההסבר ההגיוני מאחוריה.

שחור

כמו המשקפיים השחורים, גם הכובע השחור מזמן לנו כיוון מחשבה שלילי. כשנחבוש את הכובע, נדמיין את ההשלכות השליליות שיתלוו לההחלטה. הוא מזמין אותנו לחשוב על הכשלים האפשריים, חוסר ההתאמות והמחסומים, ומאפשר לנו לראות את נקודות התורפה של הפתרון שאנחנו מציעים, לשלול פתרונות ולהציע חלופות.
החשיבות של הכובע השחור היא בגיבוש החלטות ותוכניות עמידות יותר, והדגשת סיכונים וכשלים עוד לפני שאנחנו נוקטים עמדה ופעולה ממשית.

צהוב

הכובע שמזמין אותנו להסתכל על החצי המלא של הכוס. היתרונות, הערך המוסף והכיף שתביא איתה ההחלטה יהיו על הפרק, גם כשהכל נראה חסר סיכוי. חבישת הכובע תכניס אותו לעולם שכולו טוב כדי שנוכל לראות את החזון ללא כל הקשיים והבעיות בדרך.

ירוק

זה הזמן לחקור, לשאול שאלות, להקשיב לכל מיני רעיונות ולבדוק אותם לעומק. מכניסים את היצירתיות לפתרון הבעית וקבלת ההחלטות עם הכובע הירוק. הרשו לעצמכם להציע מגוון של פתרונות אפשריים, דרכי חשיבה, רעיונות וביקורות למצב. איך מפתחים חשיבה יצירתית? שאלה מצוינת! והזדמנות מצוינת לקרוא את הכתבה שלנו בנושא (רמז: מתחילים להשתעמם ולא לפחד מזה).

כחול

מקבלי ההחלטות, הבמה שלכם. עכשיו תוכלו להסתכל על כל הרעיונות ולבצע הערכת מצב.
חובשי הכובע הכחול מנתבים את הלך הרוח, סדר העניינים וקובעים את סדר חבישת הכובעים הנחוצים בתהליך קבלת ההחלטות ומציאת הפתרונות.

כולנו כובעים של החיים

אתם מכירים אותנו, אנחנו לא אוהבים שתיאוריה נשארת באוויר ודואגים להוריד אותה לקרקע עם דוגמה.

אז הנה לכם אחת – חברת נדל"ן רוצה לרכוש נכס שישמש כמשרד בתנאי שוק טובים. בזמן שמשרדים אחרים בשוק נחטפים, כשהחברה מחליטה לאמץ את שיטת ששת הכובעים כחלק מתהליך קבלת ההחלטות, ככה זה יבוא לידי ביטוי:

  • הכובע הלבן – ידאג לעבור על כל המידע הקיים, מבט על השוק, המשרדים הפנויים בעיר, חישוב של הגורמים בכל הצעה, קצב צמיחת השוק וכו'.
  • הכובע האדום – יציג את הרושם האישי מהבניין, אם הוא יפה, מסודר, אם יש בו אנרגיה ואווירה נעימה.
  • הכובע השחור – מטיל ספק בתחזיות הכלכליות, בודק לעומק מה ההשפעות של המצב של הבניין, גוזר מסקנות ממספר גורמים שליליים כדי להסיק למה אין עדיין שוכרים לבניין, ומעל שאלות ששווה לבדוק לפני שנכנסים לתהליך הרכישה.
  • הכובע הצהוב – חושב שכל עוד התחזיות טובות, מדובר בהזדמנות ששווה לקחת ושלאור כל המידע שעברנו עם הכובע הלבן, החברה יכול להרוויח מרכישה של המשרד ומכירה שלו אחרי שהמחירים ימשיכו לעלות, או להשכיר אותו במחיר גבוה לשוכרים ארוכי טווח.
  • הכובע הירוק – בודק אם אפשר לשפץ את הבניין והמשרד כדי להפוך אותו לאטרקטיבי יותר. מציע לשקול בניית משרדים באיכות גבוהה, כך שיהפכו לרלוונטיים לשכירות בכל תנאי שוק. הוא לא יפסול להציע גם להשקיע את הכסף בהשקעה לטווח קצר ולמכור לפני ירידת המחירים הבאה.
  • הכובע הכחול –  תפקידו לנהל את הדיון, לקדם אותו ולהזרים את שטף הרעיונות בין חברי הקבוצה. הוא יעודד את המשתתפים לשנות  את דעתם, ולהחליף את הכובעים כדי לקבל עמדות ורעיונות חדשים.