קידום אורגני נועד לשפר את מיקום האתר שלכם בתוצאות החיפוש בגוגל, בכל ביטוי חיפוש שמחליטים להתמודד עליו. מכיוון שכמות המחפשים שעוברים את העמוד הראשון בגוגל עומדת על אחוזים בודדים, עיקר מטרתו של הקידום הוא להגיע לעמוד הראשון ולהתברג בין חמש התוצאות הראשונות.

קידום אורגני הוא לא תהליך בזק, אלא כשמו כן הוא ת-ה-ל-י-ך. אי אפשר  להשתמש בכל הכלים הקידומיים בבת אחת, אלא להתאים את עצמנו לשוק ולעולם התוכן בו פועל האתר, לקחת נשימה ולבחון את התוצאות על פני זמן (לא שנים, אבל גם לא ימים).

הקידום אורגני מורכב מהרבה מאוד גורמים, שאינם תלויים רק בעבודת הקידום עצמה. תוצאות הקידום נגזרות מביטויי החיפוש שבחרתם לקדם, מעבודת הקידום של המתחרים שלנו, ממצב השוק, ואפילו מהאלגוריתם של גוגל שיכול להשתנות חדשות לבקרים (ואכן עושה זאת, לא מעט בקרים, כפי שיאמרו לכם מי שעוסקים בתחום).

גוגל מתחדשים: כדאי שהאתר שלכם יהיה בעניינים, התאמת אתרים לסלולר היא חלק בלתי נפרד מבניית אתר חדש. התאמה למובייל (רספונסיביות, בשפה המקצועית) משמעה התאמה של עיצוב האתר כך שיישאר קריא ונגיש בכל מסך: סלולרי, טאבלט ומסך שולחני. הסיבה פשוטה למדי – רוב צריכת התוכן עברה וממשיכה לעבור ממחשבים למכשירי המובייל השונים. לכן, אם האתר שלכם לא מותאם למובייל, אתם עם חצי רגל מחוץ למשחק. מעבר לעניין הקידומי, באתר שאינו מותאם לנייד קשה לנווט, להבין את העסק שלכם ולמלא את טופס יצירת קשר.

מיקום, מיקום מיקום

חשוב להכיר את המונח קידום על פי מיקום. בעסקים מסוימים המיקום משחק תפקיד קריטי. למשל, מסעדה או חנות ספציפית. תוצאות החיפוש משתנות בהתאם למיקום בו נמצא הגולש שמחפש את התוכן. לכן, יחד עם התאמה למובייל, חשוב גם לדאוג לתגי מטא של האתר ולעשות שימוש באזורים גיאוגרפיים: להירשם ל-GOOGLE MAPS / GOOGLE PLACES – שירות חינמי של גוגל שישים אתכם על המפה.

תוכן ועוד תוכן

כבר שנים ארוכות שתוכן הוא מרכיב משמעותי בקידום האתר. אם פעם דווקא מיקוד במילות חיפוש וחזרתיות גבוהה עשו את העבודה, היום גוגל בודק מעגלי תוכן – המשמעות היא שכתיבה על אזורים והיבטים שונים של עולמות התוכן וההתמחות שלכם תוביל את גוגל למסקנה שאתם מומחים בתחומכם.

גוגל סורק גם מגוון מרכיבי תוכן: סרטונים, טיפים, מדרכים, מילונים, שאלות ותשובות ועוד. איזה תוכן הכי חשוב? בואו נאמר כך – כמה שיותר תוכן רלוונטי עם ערך אמיתי לקוראים, יעשה את העבודה.

בעבודת התוכן, כמו בכל מערכת יחסים: אסור להפסיק לטפח. מי שמתכוון לקדם אתר באופן חד פעמי, חשוב שידע שזה לא עובד.

גוגל מקדם אורגנית אתרים שהם רלוונטיים ולא מפסיקים להיות כאלה. כלומר, אתרים שהם חיים, בעוטים ונושמים (והכל ברלוונטיות לעולם התוכן של הביזנס שלכם ומה שאתם מציעים). בפועל, זה אומר לייצר תכנים לאתר, להעלות תמונות, סרטונים, לדאוג שהגולש יעבור בין עמודים באתר ויישאר בו כמה שיותר זמן. בהקשר זה, חשוב לספר שגוגל שם הרבה דגש בבחירה איזה אתר לקדם ואיזה לא – לאחוז נטישה של גולשים את האתרים השונים. בגלל שהוא רוצה לקדם אתרים רלוונטיים, שנותנים ערך אמיתי, באופן טבעי הוא לא יבחר לקדם אתרים עם אחוז נטישה גבוה, כי זה מראה לגוגל שאין לגולשים עניין אמיתי באתר. לכן זה לא מספיק לגרום לגולשים להיכנס אליכם לאתר וחשוב לא פחות לספק להן תוכן שיגרום להם לרצות להישאר בו כמה שיותר.

אבטחת אתר

אבטחת אתר הוא עוד נושא שחשוב מאוד לא להזניח, במיוחד אם אתם מוכרים בחנות אונליין (מה שנקרא, e commerce). לגוגל עדיפות ברורה לאתרים עם פרוטוקול אבטחה https, וגם לחלק מהקונים שלכם תהיה העדפה שכזו.

אלמנטים תכנותיים

אם אתם מתחילים לבנות את האתר שלכם ויודעים שאין לכם תקציב לעבוד עם מקדם אתרים, חפשו ברשת אחר רשימת אופטימיזציה (פעולות שיעזרו לקידום האתר) שיש להקפיד עליהם בתכנות האתר. הקפידו  שהספק שבונה עבורכם את האתר  ידאג לדברים הבאים: התאמת האתר למובייל, זמני טעינה מהירים ככל האפשר של האתר, לימוד נושא הנגשת האתר לבעלי נכויות (נושא שעדיין לא נכנס לתוקף, אך ברגע שיקרה, סביר שישפיע גם על הקידום) ותשומת לב על דרכים נוחות ליצור קשר, בטפסים נגישים, בטלפון ברור ובולט וכפתור חיוג במצב מובייל.

הצד החברתי של הקידום: הקשר בין האתר שלכם לסושיאל

גוגל בודקת את אזכורי המותג ברשת בהרבה מאוד מובנים. אם לפני כמה שנים אנשים עסקו בהחלפת קישורים לאתרים שלהם, כדי לשפר את הקידום האורגני שלהם, היום זה לא ממש מספיק, ואפשר לומר שזה כמעט לא עובד כך. נוכחות ברשת בצורת "דיבור" על העסק, מותג ושירות היא מאוד חשובה, לקידום האתר שלכם ולא רק. לא מדובר על קישור שמונח לבדו, אלא על טקסט העוסק בביזנס שלכם.

בשנים האחרונות, הקשר בין קידום אתרים אורגני לפעילויות ברשתות החברתיות השונות (פייסבוק, אינסטגרם, לינקדאין וכו') הולך ומתחזק. הסיבה היא, שזו הדרך של גוגל לאמת חוות דעת והמלצות שהוא מקבל על האתרים השונים. הוא מעדיף (בצדק, במידה רבה) להתבסס על כמה שיותר "דעות" שהתקבלו ברשתות חברתיות מפרסונות ואנשים, על אתר מסוים, כדי להחליט האם האתר רלוונטי, אמין, אהוב ומשמעותי לגולשים שמדברים עליו ברשתות החברתיות.

ככל שהפרסונות שמדברות על האתר ברשתות החברתיות מדויקות יותר, פעילות יותר ברשת, ומגוונות יותר, כך הן ישרתו טוב יותר את האתר שהן מקדמות. רשתות חזקות בהן הפרסונות עובדות הן: יוטיוב, גוגל+, לינקדאין, פינטרסט, עמודי פייסבוק, פיקאסה, בלוגר, טאמבלר ועוד.

אלה היו 60 שניות (אם אתם קוראים ממש מהר) על קידום אתרים. הצענו עקרונות שיכולים להוביל אתכם לעבודה בסיסית ברמה העצמאית ובכל מקרה, יכולים לשפר את ההבנה והשיחה שלכם עם בעלי מקצוע בתחום.

על כותבת המאמר:

לימור בורשטיין – בעלת סוכונת השיווק הדיגיטלי Lemesh