הזירה הדיגיטלית פתחה את תחום הפרסום לכולם. קל יחסית ללמוד את הפלטפורמות, המחירים, למרות עליה בשנה האחרונה, עדיין אטרקטיביים והאפשרויות להגיע לקהלים חדשים או ללקוחות קיימים זמינה ביותר.
בין אם אתם מנהלים את הפעילות בעצמכם, או ששכרתם סוכנות שתעשה את זה בשבילכם, המילון הזה יאפשר לכם לדבר את השפה ולהתמצא באפשרויות שיש לכם מתחת לאצבעות:

חשיפה אורגנית

פעילות אורגנית בעמוד היא פעילות לא ממומנת. כלומר – כל החשיפה, הלייקים, השיירים וכו' שנוצרים על ידי הגולשים שלכם – מתוך עניין ורתימה שלהם לתכנים שהעליתם בעמוד. פייסבוק, כמו רוב הרשתות החברתיות, מחבבות יותר לקוחות שמשלמים, ולכן הן מתעדפות אותם על פני עמודים ו/או פוסטים לא ממומנים.
היתרון הוא שכל לייק אורגני שתקבלו הוא לייק של אמת – אדם שקרא ואהב את מה שכתבתם. טיפ קטן לדרך – דף שמפרסם בתדירות קבועה וגבוהה זוכה לחשיפה גובהה יותר מעמוד שמעלה פוסטים בצורה אקראית.

פרסום ממומן

תקציב שמופנה לחשיפה של הפוסט או המודעה לקהל שהגדרתם. מבלי להיכנס לנבכי האלגוריתמים שעליהם מתבססות מערכות הפרסום ברשתות החברתיות, מדובר על מכרז שמשקלל את המחיר שאתם מוכנים לשלם לפעולה עם "ציון מודעה", שקובע רלוונטיות לקהל ואת איכות הקריאייטיב.
קמפיין מוצלח הוא כזה שמשיג כמה שיותר תוצאות רצויות (חשיפה, לייקים, קליקים וכו') בעלות נמוכה לפעולה (CPA – Cost Per Action). איך מודדים? באמצעות דוחות שהפלטפורמות מציעות ובאמצעות מערכות אנליטיקס (ראו בהמשך).

טרגוט

לכל בית עסק או מוצר יש קהל שמתאים לו. לעתים הם קהלים רחבים והטרוגניים ולעתים ספציפיים וממוקדים. למשל, קהל שקונה מתנות לחג אל מול קהל רוכבי אופניים מכורים.
יש מספר רב של טכניקות לטרגוט (מלשון Target) נכון – פנייה לאנשים שעשו לייק לעמוד או התעניינו במוצר מסוים, פנייה ללקוחות שביקרו באתר אך לא רכשו, "חיקוי" קהל הלקוחות הקיים למציאת קהלים עם מאפיינים דומים, ועוד.
אם נמשיך את הנקודה הזאת, אז רצוי שלכל קמפיין יהיו מספר קהלי יעד שאותם מטרגטים.

אינגייג'מנט

יכול להיות שבסוכנות הדיגיטל שתטפל בכם יגיד לכם מישהו "אין הרבה לייקים, אבל יש הרבה אינגייג'מנט". זה לא סינית ולא מנסים לעבוד עליכם, בהכרח. זה דווקא נתון חשוב. יכול להיות שהעליתם פוסט המקדם מבצע מסוים, ולמרות שקידמתם אותו ב-200 שקלים הוא הגיע רק ל-1243 אנשים (Reach) ועשו לו לייק רק 183. אבל אם 54 אנשים הגיבו לפוסט, שיתפו, שאלו שאלה ובאופן כללי עסקו בפוסט ובתוכן שלו (engaged), הרי שזה סימן שהעליתם תוכן מעניין לקהל רלוונטי ואחוזי האינגייג'מנט שלכם טובים מאוד. שאפו. אחרי שראינו שהתוכן או המודעה הזאת אפקטיבית לקהל קטן, הצעד הבא יהיה להגדיל את תקציב הפרסום שלה, כדי להגיע עם תוכן ממיר לקהל רחב יותר.

"הפיקסל"

בשיווק דיגיטלי, פיקסל הוא שורת קוד קצרה שמטמיעים אותה בדפי האתר או בדף הנחיתה. הפיקסל מאפשר למערכות פרסום של פייסבוק, לינקדין, גוגל ואחרות להתחקות אחר החשבון שנחשף לתוכן מסוים, או בשפה המקצועית "לסמן" אותם.
מה זה אומר? נניח שפרסמת מודעה ובה הצעה לרכישת נעליים. מספר אנשים הקליקו על המודעה והגיעו לדף המוצר, אבל לא רכשו את הנעליים. בעזרת הפיקסל שהוטמע בדף המוצר, תוכלו בהמשך לפנות רק אל מי שהקליק על המודעה המקורית בהצעה חדשה (אותן נעליים בהנחה קטנה, למשל). זו דרך מצוינת לפנות עם ההצעות הנכונות לקהל שכבר נחשף למוצר והביע עניין כלשהו ברכישה.

אאוט-בריין וטאבולה – פלטפורמות לשיווק מבוסס תוכן

מכירים את זה שאתם קוראים כתבה באתר מסוים, ובסוף מקבלים רשימת "כתבות נוספות שיעניינו אתכם?" לפחות אחת מהן היא כתבה מפלטפורמת אאוטבריין או טאבולה, שהאתר מארח בתשלום. אלה בעצם פלטפורמות לחשיפה ממומנת של תכנים, בחסות מותג או חברה כלשהי. אם נתקלתם ב-Ynet בהפניה למאמר על תזונת תינוקות בשנה הראשונה לחייהם, בהחלט יתכן שחברת תחליפי מזון לתינוקות היא זו שכתבה אותו, והלינק יפנה לבלוג של החברה עצמה. ככל שהכתבה כתובה טוב יותר, ומציעה תוכן בעל ערך, כך היא תיקרא ותופץ בצורה יותר טובה. וגם כאן, כמובן, מטמיעים פיקסלים כדי לחזור אל הקוראים בהצעות שיווקיות ספציפיות.

אופטימיזציה

בסופו של דבר, אחרי שפעלתם קצת בפייסבוק וקצת עם לינקדין, קהל התחיל להגיע לאתר או לדף הנחיתה – וצריך להבין מה עובד. איזה אפיק הביא ליותר פניות, השארת לידים או
הגביע הקדוש – המרות (כלומר, רכישות). בשביל זה יש את האנליטיקס. כל פלטפורמה כזו מספקת נתונים מקיפים על המודעות והקמפיינים, מי קרא, מי הקליק, מתי, מאיזה מכשיר ועוד. הסקת מסקנות מהנתונים האלה תייעל את הקמפיין שלכם, ותעזור לכם להחליט באיזה ערוץ לפעול ועל מה לוותר.

עד כאן הלקסיקון הקצר שלנו. בתגובות פה אתם מוזמנים להסביר מונחים חדשים ולבקש הסבר על אחרים ואנחנו נוסיף אותם בכיף + קרדיט + כבוד לכל מי שהגיב.