שתף, , גוגל פלוס, פינטרסט,

Posted in:

הצ'ק ליסט השלם לדו"ח סוף שנה

הדו"ח השנתי הוא הדיווח שלנו למדינה ולרשויותיה כמה הרווחנו בשנת המס. על בסיס הדו"ח ומדרגות המס השונות שהמדינה החליטה (ושלא תמיד מתיישרים עם מה שאנחנו חושבים), נדע אם וכמה אנחנו צריכים לשלם לאחר תשלומי המקדמות, או אולי בכלל לקבל בחזרה.
בקיצור, עבודה נכונה עם הדו"ח השנתי יכולה להיות שווה הרבה כסף. 

יחד עם Accountfix הרכבנו צ׳ק ליסט שיעזור לכם להגיע מוכנים לפרוייקט הזה:

מתחילים מהבסיס- מהו בכלל דו"ח שנתי?

הדו"ח השנתי מרכז את כל הפעולות העסקיות שעשינו במהלך השנה, או במילים אחרות – את ההכנסות וההוצאות המוכרות שלנו.
חשוב להבין שאת המיסים אנחנו משלמים על הרווח, שהוא למעשה סך ההכנסות שלנו (המחזור השנתי) פחות ההוצאות.
ככל שיש לנו יותר הוצאות בדו"ח, ונדאג לשמור קבלות וחשבוניות מכל הוצאה מוכרת שהייתה לנו במהלך השנה, הרווח המחושב שלנו יקטן – ובמקביל, המיסים שנשלם.

אז מה העניין עם המקדמות?

המקדמות נקבעו לפי הסכום שרשויות המס צופות שנרוויח, או לפי הצפי שעדכנו בתחילת השנה את רשויות המס.
בדו"ח משווים בין שני המספרים (הרווח והמקדמות ששילמנו). אם שילמנו יותר – (שזה אומר בעצם שהרווחנו פחות ממה שהתכוונו בתחילת שנה) – נקבל כסף חזרה.
אם שילמנו פחות מדי, שזה אומר שהרווחנו יותר ממה שתכננו – נצטרך לשלם.
רווח גדול הוא בעצם הפרש גדול בין הכנסות להוצאות, ויכול לנבוע משני מקורות. הראשון, כי ההכנסות גדולות ממה שחשבנו. כיף. השני, כי לא השכלנו להכניס לחישוב את כל ההוצאות. אם זו הסיבה – אפשר לחסוך הרבה כסף.

טיפ קטן וחשוב- אפשר וכדאי להתאים מקדמות תוך כדי השנה. פרטים אצל רואה החשבון הקרוב אליכם.

מה נכנס לדו"ח השנתי?

הכנסות – יש לסכום את כולן עבור הדו"ח. אפשר לרכז את כל ההכנסות למסמך אחד באזור הדו"חות ולייצא את כולם לקובץ אקסל. המסמכים צריכים להיות מקוריים או נאמנים למקור.
הוצאות – בעיקרון, יש לסכום את כל ההוצאות ולוודא שכלל ההוצאות המוכרות שבאמת הוצאתם, נכנסות לדו"ח. בפועל, דוח ההוצאות שלנו עושה את זה בשבילכם. גם כאן, המסמכים צריכים להיות מקוריים או נאמנים למקור. טיפ שיכול לחסוך לכם כסף הוא להשוות בין דוח ההוצאות שלכם, בשפה חשבונאית – כרטסת, לפירוט ההעברות ותשלומי האשראי. כך תוכלו לראות שלא פספסתם הוצאה חשובה.
תלושי שכר – אם עבדתם גם כשכירים בשנה האחרונה עליכם להוסיף את טופס 106, שמרכז את כלל המשכורות שקיבלתם, לדו"ח השנתי. ואם בן או בת הזוג רשומים בתעודת זהות שלכם, גם את ה-106 שלהם צריך לצרף.

 

מה הסיפור עם הוצאות מוכרות?

אם יש משהו חיובי בהוצאות שלנו, הוא שעל חלקן אפשר להכיר במס ולקבל החזרים בסוף השנה.
הנה הפירוט של העיקריות והחשובות שבהן:
רכב – כל עוד הרכב בבעלותכם, ההוצאות השוטפות כמו דלק, חנייה וביטוחים, נכנסות להוצאות, גם טיפולים במוסכים והוצאות שונות אחרות יכולות להיות מוכרות. במידה וקניתם או מכרתם רכב, חשוב לשמור את מסמכי המכירה של הישן, הקנייה של החדש, ואת צילום רישיון הרכב הישן.
דירה\משרד – חשמל, ארנונה וועד בית הן הוצאות מוכרות חלקית, אם אנחנו עובדים מהבית. אם שמרתם על אישורי התשלום, מעולה, אם לא, פנו לרשויות השונות ובקשו העתקים. אם אתם עובדים מהבית, תקבלו החזר על החלק היחסי בהוצאות השוטפות שמוגדר לפי כמות החדרים בבית. אם אתם עובדים ממשרד, כל ההוצאות יכולות להיות מוכרות.
גם על שכר הדירה אפשר לקבל החזר, אבל זה אומר שאתם צריכים לקבל חשבונית מס או קבלה על שכר הדירה שאתם משלמים.
שוטפות – ציוד משרדי, תשלום עבור שירותים לעסק, יועצים, פרסום (כולל גוגל ופייסבוק), ובעצם כל הוצאה שנראית לכם עסקית ומסייעת ליצירת הכנסה. לשמור את הכל ולהכניס לדו"ח הוצאות.
תרומות – שמרו על הקבלות המקוריות.

תוספות לעוסקים מורשים:

מזומן וצ'קים – את כל המזומן והצ'קים צריך לרשום עד היום האחרון של השנה (31.12) כהכנסות בדו"ח.
צ'קים דחויים לשנה הבאה וצ'קים שעוד לא הפקדתם אבל הם אצלכם פיזית גם צריכים להיכלל. אם יש קופה קטנה עם מזומן, היא גם צריכה להיספר.
מלאי – אם קיים מלאי בעסק, צריך לספור את כולו ולרשום ליד כל פריט את מחיר הרכישה שלו מהספק ללא מע"מ.
מע"מ – הדו"ח השנתי נוגע במס הכנסה וביטוח לאומי, אבל לא כולל את החזרי המע"מ. אם פספסתם חשבונית מס ותזכרו להכניס אותה לדו"ח השנתי, לא תקבלו עבורה החזר מע"מ.
למע"מ אפשר להגיש את ההוצאות עד חצי שנה אחורה, אז מומלץ לבצע בדיקה פעם בחצי שנה שלא שכחתם להזדכות על חשבונית כלשהי.

לסיכום, הנה הצ'ק ליסט שיעשה לכם סדר. גזור ושמור דיגיטלי.

לשמור כל קבלה וחשבונית של הוצאות, שווה "לדוג" גם חשבוניות שאיבדנו מתחילת שנה.
סיכום כל ההכנסות לדו"ח – עדיף לעבוד עם מערכת ממוחשבת, אחרת ניאלץ לסכום ידנית.
לסכום את כל ההוצאות ולוודא שלא חסר כלום.
לא לשכוח את הוצאות הרכב, ציוד משרדי, יועצים כלשהם.
אם היית שכירים במהלך השנה – יש לצרף טפסי 106 מכל העבודות שלכם (ושל בן או בת הזוג הרשומים).
הוצאות משרד או דירה – לוודא שהכנסתם הכל (כל מה שמותר ותקין להכניס לדוח שנתי).
מצב משפחתי – ודאו שעדכנתם בזמן – טעות בזה יכולה לעלות לכם המון כסף אם לא שמתם לב (לדוגמא, הילד כבר בן 6 ואין עבורו הטבת מס).
את הסיכום מבחינת רשות המיסים עושים רק לגבי הוצאות או הכנסות שיש להם מסמכי מקור.
אם אין לכם את המקור – קחו בחשבון שאתם לוקחים על עצמכם סיכון בעת ביקורת של רשות המיסים.
אם הפקדתם לפנסיה / ביטוח / קרן השתלמות – יש לצרף אישורים כדי שזה יוכר במס.

תוספות לעסק מורשה:

ספירת קופות – שיקים ומזומנים.
ספירת מלאי.
ספירה של קופה קטנה אם ישנה כזו.

וזהו. שתהיה לכולכם שנת מאזן חיובי עם רווחים גדולים והוצאות מוכרות. הלוואי.

מאמר זה נועד לשירותכם ואין לראות בו המלצה, הכוונה, ייעוץ משפטי או חשבונאי.


יובל פלס

על הכותב:

יובל פלס הוא המנהל התפעולי של Accountfix, שירותי הנהלת חשבונות וראיית חשבון.

www.accountfix.co.il

 

 

 

פוסטים נוספים שכנראה יעשו טוב לעסק שלך

תגידו מה חשבתם:

avatar