רגע לפני שאתם מוציאים חוזה

איך שלא נסובב את זה, חוזים הם חלק בלתי נפרד מהמציאות שלנו. הם מגיעים בהרבה צורות ושמות, אבל לכולם יש מטרה אחת – לתאר את התמורה, לשים גבולות ותנאים ולהגן על שני הצדדים בעסקה מפני עוולות כאלה או אחרות.

במחוזותינו, עצמאים מול לקוחות, חוזה עבודה הוא הדרך הטובה ביותר לספר לצד השני מה הוא צפוי לקבל, באיזו דרך ומה הם גבולות הגזרה של השירות והאחריות שמלווה לו. חוזה יכול למנוע אי נעימויות רבות כמו עבודה כפולה, או לא עלינו, עיכוב בתשלום. 

אז איך צריך להיראות הסכם כזה ומה הוא מכיל? כל זאת ועוד בפרקים הבאים. סתם, הנה:

מה מכיל חוזה עבודה עם לקוח

חוזה עבודה טוב מתאר את התוצר הסופי ברמת המפרט והכמות, את השלבים בדרך אל התוצר הזה, את לוחות הזמנים, את אופי השירות, את פירוק העלויות ואת ההגנות וגבולות האחריות שלנו כספקים. ועכשיו, שכל אחד יקח את זה לעולמו המקצועי. מאלפי כלבים כנראה יסייגו את רמת האילוף שאליו יגיע הכלב, יועצים יגדירו מה דינן של שיחות טלפוניות, מעצבים יגבילו את סבבי התיקונים ואת זכויות היוצרים וטכנאים יגדירו מה האחריות לתיקון שעשו.

שלבי העבודה בדרך לתוצר

כשזה רלוונטי, חשוב לפרט את תהליך העבודה שלכם לשלבים ואת הדברים שאתם צריכים לקבל כדי להשלים אותם. אלה יכולים להיות פגישות עם אנשים בארגון, שיחות עם הלקוחות שלו או קבלת חומרי גלם מספק כלשהו. אלה הן התניות שמלמדות את הלקוח שלא הכל יהיה תלוי בנו ולא קשורות לרצון הטוב שלנו. 

לוחות זמנים

לפרויקטים צריך להיות מועד התחלה וסיום, והתייחסות לתנאים מסוימים שבהם תתאפשר הארכת זמן. בפרויקטים גדולים, למשל בתחום הנדל"ן, עיכוב בלוחות הזמנים יכול לגרור הוצאות במאות אלפי שקלים, ואתם לא רוצים להיות חשופים לזה.

תשלום

באנו ליהנות, אבל באנו גם להרוויח. כסף הוא לא רק הסכום שתקבלו. כסף הוא גם תנאי התשלום, המקדמה שאתם גובים וגם חיוב על חריגות ועל דרישות לא צפויות.

מה העבודה לא כוללת

אחרי כל הכן שהרעפנו על הלקוח, חשוב לומר גם מה ההצעה לא כוללת, ולומר זאת במפורש. תחת סעיף ה"לא" אמרו במפורש אילו שירותים ההצעה לא כוללת, ומה לא יהיה באחריותכם במהלך העבודה.

הגנות

הרבה מהחוזים מציבים גבולות ברורים ומתארים מה כן נכלל ומה לא נכלל, אבל נמנעים מלפרט את "הקנסות" שלצידם. זה לא נעים, אבל זה חשוב. מה המשמעות אם לקוח לא הגיב לכם במשך חודשיים ואז חוזר עם תיקונים, ומה קורה אם מפיק ביטל את ההשתתפות שלכם בכנס שבוע לפני. את הסיטואציות האלה אפשר להקצין לתרחישים שונים וכאן המקום לבוא עם ניסיון החיים שלכם ועם מבחן הסבירות כדי להגן עליכם מדברים לקוח יכול לגלגל אליכם, למרות שלכם אין קשר אליהם.

שווה לזכור שחוזה לא נועד למצב שבו הכל זורם סבבה וכולם מרוצים, אלא לפינות שלא רצינו להגיע אליהן, אבל הנה אנחנו שם.

חוזה לך קח

הנחת המוצא היא שהחוזה צריך להגן עלינו אבל חשוב תמיד לזכור שיש עוד צד בסיפור, והוא זה שאמור לבחור בנו ולדעת שיש לו שותף. לכן, שימו סעיפים בחוזה שיראו שגם עליכם מוטלת אחריות וגם אתם מבינים את מערכת היחסים שנרקמת. למשל, לחזור אליו עם סקיצה נוספת תוך X ימים או כל ג'סטה אחרת שתראה לו שאנחנו מבינים ומכילים את החששות שלו.

למידה מצטברת

הדרך הטובה ביותר להתאים אישית את החוזה לצרכים שלנו היא לחשוב על אירועי עבר – המקרים שבהם היינו מתוסכלים מההתנהגות של הלקוחות ונתקלנו מבקשות שחרגו מהשירות, אבל לא היו כתובות בהסכם. למשל, זכויות על הקניין הרוחני של העבודה, רמת הזמינות שהלקוח מצפה לה או תמיכה ושירות עם סיום הפרויקט. חשוב לשים את הני

מחשבה מראש על חוזה תמנע ממקרים כאלה לחזור על עצמם, ותעזור ללקוח להבין אותנו טוב יותר. הוא יודע בדיוק מה יקרה ומה לא יקרה, ואנחנו רגועים ויכולים להתמקד בלעשות את העבודה שלנו על הצד הטוב ביותר. איך אומרים, סיטואציית ניצחון ניצחון.

לא לאיים סתם

חוזה מוציא מכל אחד מאיתנו את עורך הדין שבו. אנחנו מיד עוטים שריון ותיק מסמכים וששים אל הקרב. לפני שאתם משבצים סעיפים חמורים בחוזה, חשבו האם אתם באמת הולכים לממש את אותם תנאים והגנות. האם באמת תחייבו את הלקוח עבור סבב נוסף, האם באמת לא תבצעו עבורו עוד תיקון קטן או האם לא תגיעו לפגישה אקסטרה. כי מאחורי כל סעיף כזה יגיע הרגע שבו תצטרכו לממש אותו ולהגיע לסיטואציה שעלולה להיות לא נעיצה. אם אתם 100% מאחורי זה, לכו על זה. אם במקום מסוים אתם יודעים שלא תאכפו את הכלל הזה, ותרו עליו.

חוזה עם הקטע שלכם

חוזה הוא אמנם מסמך מחייב, אבל הוא עדיין יכול להיראות מעוצב ולהיות מנוסח בשפה נעימה וטבעית. אם נתאים את החוזה לשפה שלנו או אפילו לרוח המקצוע שלנו, אנחנו יכולים להרוויח שתי ציפורים – גם הירתמות של הלקוח, וגם להוריד את החשש שלנו מחוזה דרקוני. 

לערב עורכים?

אם אתם כבר מאסטרים בתחומכם – אתם בטח כבר מכירים את כל הפינות. לעצמאים חדשים שעוסקים בתחומים מורכבים (זכויות קניין ושימוש למשל), מומלץ להתייעץ עם עורך דין בחוזים הראשונים.

 

** דיסקליימר: הטיפים שהבאנו אינם משפטיים ולא באים להחליף ייעוץ כלשהו, אלא לתת לכם זווית טרייה וחומר למחשבה בנושא.

 

1
תגידו מה חשבתם:

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
רחל Recent comment authors
חדש יותר ישן יותר הצביעו הכי הרבה
רחל
אורח
רחל

אהבתי את המאמר.
כעצמאית מתחילה אני בדיוק בשלב של נתינת חוזים ללקוחות לחתימה,
לא מזמן ניסחתי את החוזה שלי, והייתי צריכה להקדיש זמן רב לשם כך.
המאמר מצא חן בעיני, הוא די מקביל למסקנות שהגעתי אליהן תוך כדי עבודה.
בהצלחה!