אנחנו רגילים לחשוב שיצירתיות היא כישרון מולד – או שנולדנו עם מגע הקסם הזה, או שננסה שוב בחיים אחרים. אז תרשו לנו לחדש לכם. יצירתיות היא שריר שכולם יכולים לאמן ולחזק. יותר מזה, יש סוגים שונים של יצירתיות שבאים לידי ביטוי בצורות שונות. אנשי קריאייטיב יכולים להיות מבריקים בתחומם ולא יצירתיים בהתנהלות עסקית, ואנשים טכניים באופיים יכולים להיות יזמים רבי תושייה ולפתור בעיות ביצירתיות.

בואו נעבור על כמה דרכים שיעזרו לכם לפתח את היצירתיות שלכם:

להפוך למכונת רעיונות

בעולם היזמות והעסקים, רעיונות הם המטבע החדש, והמנוע החשוב ביותר לעסקים מצליחים. בזכותם חברות יכולות להיות יוצאות דופן, מקצועיות וחדשניות. תפיסת "מכונת הרעיונות" מציעה מתכון פשוט ליצירתיות – פיתוח של עשרה רעיונות על בסיס יומי. לא משנה על מה.
נסו זאת בעצמכם – הכינו רשימה יומית של עשרה רעיונות בנושאים שמעניינים אתכם, או סתם בכאלה שעלו לכם לראש: מרעיונות לסרטים על החיים שלכם, סוגי עסקים מצחיקים, פתגמים או שימושים שונים לחפצים – כל דבר שזורם לכם הולך. כמו שבטח הבנתם, הרעיונות לא חייבים להיות טובים במיוחד, אלא רק בסיס מחשבה שיעזור לכם לאמץ ראיה חדשה בתחומים שרלוונטיים לכם.

להתאמן, בלי הסחות דעת

בטח הציעו לכם פעם לצאת להליכה כדי לנקות את הראש. מסתבר שזאת הצעה מצוינת גם לפיתוח היצירתיות. בארצות הברית של אמריקה, הטרנד עכשיו בחברות המובילות הוא "פגישות הליכה" שמוכחות כיעילות יותר ומגרות את התבונה והיצירתיות שלנו, הרבה יותר מחדר הישיבות המסורתי והמשרד.
כדי להפוך את ההליכה לאפקטיבית, חשוב שהיא תהיה בקצב קבוע ורגוע, כי בהליכה מאומצת תשומת הלב שלנו מופנית לביצוע הפעולה. אבל אם אתם לא בעניין של הליכה, תדעו שכל פעילות גופנית תורמת לעידוד היצירתיות, והיא אפקטיבית יותר כשאנחנו מתנתקים מהפרעות חיצוניות. אז סטפר במכון מול טלוויזיה או הספינינג עם האוזניות לא יעשו את העבודה כשזה מגיע לפיתוח החשיבה היצירתית.

צאו ביציאה הבאה, מאזור הנוחות

השגרה השגרתית שלנו גומרת את היצירתיות שלנו – אותן פעולות ומטלות יומיומיות שאנחנו נדרשים להן, אותה המוזיקה שרצה ברדיו, אותן שלוש מסעדות בארוחת הצהריים ואותו מעגל אנשים עם נושאי שיחה דומים. זה לא אנחנו אמרנו, אלה המחקרים שבוצעו באוניברסיטאות רציניות ובפקולטות מוערכות לפסיכולוגיה. אותם מחקרים מראים גם שאם תנסו דברים חדשים, תשפרו את יכולות החשיבה היצירתית שלכם. תתחילו מדברים קטנים. קחו מסלול אחר למקום העבודה, פתחו שיחה עם מי שלידכם במעלית, לכו לסוג אירוע שמעולם לא הייתם בו – כמו משחק כדורגל, או בלט (חשבנו על אופרה אבל לא רצינו לאבד אתכם). בקיצור, קחו טעימה מנושאים חדשים שלא בהכרח מעניינים אתכם. הטעימה הזאת מעודדת אתכם לצאת מאזור הנוחות, לשאול שאלות לגבי היומיום ולקבל פרספקטיבה חדשה.

לעבוד. תחת אילוצים

אילוצים גורמים לנו להפעיל יצירתיות בדרך למציאת הפתרונות. קחו למשל את הסיטואציה הבאה: לבן או בת הזוג שלכם יש מסיבת הפתעה ופתאום טלפון – הוא/היא מעדכנים אתכם שהם חוזרים היום הביתה מוקדם. עכשיו, תתחילו להמציא.
דוגמה מעניינת בנושא היא מחקר שנערך ב-2015, במהלכו חולקו סטודנטים לשתי קבוצות. הסטודנטים בקבוצה הראשונה התבקשו לכתוב חיבור על החיים בשכבה סוציואקונומית נמוכה, ובקבוצה השנייה כתבו על אוכלוסייה שחיה חיי שפע. בשלב השני שתי הקבוצות ניגשו למצוא פתרון לבעיה הבאה: לאוניברסיטה נותרו גלילי פצפצים עודפים באורך של 250 מטר, ששתי קבוצות הסטודנטים התבקשו למצוא להם שימוש. מבין שתי הקבוצות, הקבוצה שכתבה חיבור על האוכלוסייה שחיה בדוחק, מצאה הרבה יותר פתרונות יצירתיים מאשר הקבוצה השנייה.
כעצמאיים כדאי לזכור שגם אם אין לנו כאלה מדי יום בעבודה, אנחנו יכולים למצוא אילוצים מאולצים. למשל, אילוצי זמן כדי שנוכל לאמן את מהירות החשיבה שלנו או את ניהול הפרויקט, ואילוצים טכניים שיכולים לאמן אותנו בחשיבה יצירתית נטו במציאת פתרונות טכניים אלטרנטיביים.

להשתעמם. לפחות פעם ביום.

העולם הדיגיטלי מציג לנו רעיונות והשראה, מפרה וחושף אותנו לכל מיני עולמות חדשים… אז זהו, שלא ממש. גלי ההשראה הנעימים כבר מזמן הפכו להיות צונאמי של אונלייניות שמציף אותנו במידע, וממכר אותנו למסכים ולרצף של גירויים. בטח חוויתם כמה רגעי "אאוריקה" מזדמנים במקלחת, כשצצו להן מחשבות מקוריות שלא חשבתם עליהן קודם. תדעו שזה לא קרה במקרה. כדי לפתח את היצירתיות, ה"מיינד" שלנו צריך סביבה שבה הוא יכול "לשחק" ובה אנחנו נהנים מחשיבה אקטיבית, מחשבות יצירתיות ורגעי השראה. אז קדשו את השעמום שלכם. פנו לו זמן ביומן, נתקו תקשורת וכבו מסכים. זהו זמן שבו המוח נרגע ומתנתק. אם תלכו עוד צעד ותוסיפו לעניין נשימות או כניסה למצב סמי-מדיטטיבי, תוכלו לתת למוח שלכם לנדוד לרעיונות חדשים או לראות נקודות קיימות בצורה בהירה יותר.