וואלה, כל הכבוד! הלכתם עם רעיון, שאיפה וחלום, הרמתם עסק בשתי ידיים והגיע הזמן לגייס את העובד הראשון שלכם, או אם תרצו – טייס המשנה.

יש כמה יתרונות שמגיעים עם עובד/ת חדש/ה בעסק: אפשר להתמקד בדברים שהזנחנו, לשפר את איכות הביצועים, לקבל כלים ורעיונות שלא חשבנו עליהם ממישהו שרואה את העסק בעיניים טריות, לקחת ימי חופש בזמן שהעסק ימשיך לתפקד. להתמקד בדברים בעבודה שאנחנו מזניחים היום ולתת שירות מהיר וטוב יותר.

אז יתרונות יש והתהליך נשמע פשוט – לפרסם משרה ולהעסיק את המועמד המתאים שידע לבצע את המשימות שאנחנו דורשים. לא, לא באמת. זה לא פשוט בכלל. אבל אחרי הכתבה הזאת זה יהיה קל יותר. או מודע.

הדבר הראשון שצריך לדעת על טייס המשנה

לא קל להיות טייס/ת משנה, ואתם צריכים להבין את זה. זה אחד על אחד, כל העיניים עליך, אחריות רבה כי אין עובד אחר לגלגל אליו בעיות או משברים ומערכת יחסים שבה אתם מספרים אחד לשני איך היה לכם סוף השבוע ועוד מילה או שתיים על החיים האישיים שלכם ודקה אחרי זה הופכים להיות מנהל-עובד. ההבנה הזאת תעזור לכם לגייס את האדם המתאים ביותר בשבילכם.

טייס כפיל או טייס משלים?

הדבר הראשון שאתם צריכים להחליט לגבי טייס המשנה הוא מה תרצו שיביא לעסק. מעבר להגדרת התפקיד, מה היכולות הנוספות שלו. כשאנחנו מחליטים לצרף אל העסק את העובד הראשון כדאי שנחשוב אם הוא יהיה כפיל – כלומר יבצע כמונו את המשימות כמו שאנחנו מכירים ואוהבים, או משלים – יעשה דברים שאנחנו לא טובים בהם או יוסיף יכולות חדשות, כדי שנוכל להציע ללקוחות שלנו עוד אפשרויות. האם הוא בתפקיד ביצועי, כי עומס העבודה כל כך גדול שאנחנו חייבים עוד זוג ידיים, או שאנחנו מחפשים יד אחת עובדת וראש אחד שיציע דברים חדשים.
לדוגמה אם שף פרטי שמתמחה באוכל ים תיכוני יעסיק סו-שף שמתמחה באוכל אסייתי, הוא יוכל בזכותו להציע ללקוחות שלו מנות אסייתיות או לשלב נגיעות אסייתיות במנות שלו ולהרחיב את ההיצע בתפריט. לדרישה הזאת יש משמעות גם מבחינת המיומנויות שנחפש בעובד החדש ולא פחות חשוב מכך, באופי היוזם והעצמאי שלו.

רק אני והעובד שלי

טייס משנה אומר שזה אתם והוא (או היא) כל היום בתא הטייס. תנו לזה לשקוע רגע.
זה לא קל, ובלי כימיה בסיסית ואנושית זה לא ילך. הטיפ הטוב ביותר הוא לנהל את ריאיון העבודה כמו שיחה שעוברת בין נושאים, כדי להבין מי הבנאדם שמולכם. עובדים שירגישו לא בנוח במחיצתכם (ואתם במחיצתם) הם עובדים שיעזבו תוך חודשים ספורים.
מעבר לכימיה המסוימת שצריכה להיות, תכינו את העובד לסיטואציות שאתם צופים כעובד יחיד. למשל, איך זה יהיה בשבילו כשהוא ימצא את עצמו במשרד לבד, כשאתם תהיו בפגישות או תלכו לפניו. האם הוא בנוי לניהול עצמי, עד כמה הוא ידע להגדיל ראש ולצאת מאזור הנוחות שלו, כמו לעבוד ישירות מול לקוחות או לנהל פרויקט בקנה מידה כזה או אחר. תזכרו שהעובד החדש שלכם הוא לא עוד עובד. הוא האיש השני הכי חשוב בחברה, וצריכות להיות לו תכונות כאלה, או לפחות פוטציאל להיות כזה.

עובד חדש = תכנית עבודה חדשה

מהרגע שנכנס עובד חדש לעסק אתם לא רק עצמאיים מוכשרים, אלא בוסים. ברכות על הקידום. טובים ככל שתהיו כבעלי מקצוע, ניהול זה מקצוע מסוג אחר שמצריך מיינדסט, כלים והתמודדויות חדשות.
השינוי הוא לא פחות מדרמטי ומתחיל ביצירה של תוכניות עבודה, לתכנן את הזמן ואופי הקליטה וההכשרה, להתמקד בתכונות ובמשימות שאנחנו רוצים להקצות לו ולשים יעדים ברורים אליהם הוא והעסק צריכים לשאוף להגיע. זאת האחריות שלנו להפוך מבעלי עסק יצרניים, למנהלי עבודה ובוני תשתית נוחה לעובד ולעסק לצמוח בה. רגע לפני הגיוס, תעשו לעצמכם טובה ותתאמנו אתם בלהיות הבוסים שתמיד איחלתם לעצמכם. ומבחינת טייס המשנה שלכם, דאגו לבחור מישהו שהוא בר-אימון ועיצוב.

עוד עובד = עוד עבודה

אם חשבתם שלהכניס עוד עובד לעסק זה אומר שתעבדו פחות קשה ותרוויחו יותר, כדאי שתחשבו שוב.
כדי שטייס המשנה יאפשר לכם לנמנם בזמן שהוא שולט בהגאים, אתם צריכים בתור התחלה לפחות, ללמד אותו בדיוק מה ואיך אתם רוצים שהוא יעשה. זה אומר סבלנות, ניהול של המערכת ותהליך לימוד שבמהלכו תלוו ותעבירו אליו את הידע והדגשים. קחו בחשבון שמדובר בחודשים של חניכה.

עוד עובד זאת גם עוד עבודת שיווק. כי כל עסק מצליח חווה גם תקופות שקטות יותר. אז, לממן משכורת נוספת נהיה עניין. לכן, קחו בחשבון שעם העובד הראשון שלכם, כדאי להתחיל לשווק בצורה נכונה את העסק. לא להביא יותר מדי עבודה, אבל להגדיל את מאמצי השיווק בצורה נכונה, כדי להיערך מראש לתקופות חלשות.

שתהיה לכם טיסה נעימה ומזג אוויר אידיאלי ביעד.