חיסכון בתשלומי מס וביטוח לאומי

אחת ההטבות החשובות לעצמאיים היא האפשרות שלהם ליהנות מתשלומי מס הכנסה ותשלומי ביטוח לאומי מופחתים. במילים אחרות, כדאי לדעת איזה הטבת מס מגיעה לכם!
למעשה מדובר בהפקדה לקרן השתלמות לעצמאיים. על מנת להיות זכאים להטבות המס עבור שנת 2016, יש לבצע הפקדה לקרן השתלמות עד 31/12/2016. מי שלא יכול לעמוד בהפקדה חד פעמית גבוהה, כדאי שיחשוב על הפקדה כזו ברמה החודשית החל מהיום.
כל עוד משיכת הכספים מהקרן היא לאחר 6 שנות חברות בקרן, תקבל פטור מלא ממס  גם על ההפקדות וגם על הרווחים שנצברו, זהו האפיק היחידי היום הפטור ממס על הרווחים.

כמה עלי להפקיד לקרן השתלמות לעצמאים כדי ליהנות מהטבת מס?

ניתן להפקיד עד 7% מהרווח של העסק (הכנסות פחות הוצאות). מעל רווח שנתי של 264,000 ₪ לשנה יש לקבע את שיעור ההפקדה של 7% על רווח זה (קרי 18,480 ש"ח הפקדה מקסימלית לצורך קבלת הטבת מס מירבית).

טיפים חשובים לעניין קרן השתלמות:

אם העסק מרוויח במהלך השנה רק 40,000~45,000, הפקדה לקרן השתלמות לא כדאית (מבחינת החזר מס), כי גם ככה לא משלמים מסים גבוהים בסכומים כאלה וההפקדה לא תתן חיסכון בתשלומים למס הכנסה.

את הכסף מקרן השתלמות אפשר למשוך רק אחרי 6 שנים, לכן תמיד כדאי לפתוח קרן השתלמות, אפילו אם עושים הפקדה חד פעמים של 100₪. במידה וההכנסות עולות במהלך 6 השנים, אפשר יהיה להפקיד יותר כסף, אבל ספירת 6 שנים תתחיל מרגע פתיחת קרן ההשתלמות.

לסיכום:

  • כדאי תמיד להתייעץ עם רואה החשבון שלך לגבי הכנסות העסק וגובה ההפקדה וגם מהטבת מס.
  • הסכומים הנ"ל להפקדה הינם מקסימליים על מנת לשקף את מרב הטבות המס.
  • ניתן להפקיד פחות, אך בשום אופן לא להפקיד עד 2.5% מהרווח השנתי, כי אז לא תהיה הטבת מס (לדוגמה, אם הרווח השני הוא 200 אלף ש"ח בשנה, הפקדה לקרן ההשתלמות של עד 5,000 ש"ח לא תזכה בהטבת מס).