ֿבשנים האחרונות יש תחושה שכולם סביבנו הפכו לבוני אתרים מוכשרים המומחים במסחר אלקטרוני. ללא כל הכשרה, קורס או רקע טכני, אנשים מקימים אתרים מרשימים, מעוצבים, ומנהלים לבדם עסקים אינטרנטיים משגשגים שמרוויחים ממכירות באינטרנט מידי יום, בין אם בקונספט של דרופשיפינג ובין אם באופן ישיר. איך זה קרה? תודות למספר פלטפורמות נוחות לשימוש, שבזכותן כל אחד יכול לבנות אתר מרשים ויפיפה לגמרי לבד.
לצד וורדפרס ושופיפיי, אחת הפלטפורמות הבולטות בגזרה היא וויקס, המתהדרת במספר מרשים של משתמשים העומד כיום על כ-180 מיליון ביותר מ-190 מדינות. אה, והיא נולדה ממש כאן אצלנו בישראל. חושבים על בניית חנות וויקס ולא יודעים איפה להתחיל? תתחילו מלקרוא את המדריך שלנו.
למה לבחור ב-WIX לבניית חנות אונליין?
למה לא? ועכשיו ברצינות – Wix היא פלטפורמה שנבנתה בדיוק בשביל מי שמרגיש אבוד מול המילים "בניית אתר", ובטח כשמדובר בחנות אונליין. גם אם אין לכם רקע טכני, וגם אם עיצוב זה לא הצד החזק שלכם – ב-Wix תוכלו לבנות חנות אינטרנטית מקצועית בלי קוד ובלי כאב ראש.
בדומה לתהליך בניית חנות וורדפרס או בניית חנות שופיפיי, הפלטפורמה כוללת מאות תבניות עיצוב מרשימות ומוכנות לשימוש, שמתאימות לסוגים שונים של אתרים – מדפי נחיתה ועד חנויות מקוונות. בשונה מוורדפרס ושופיפיי, עורך האתרים פועל בשיטת drag & drop, כך שכל שינוי מתבצע בצורה אינטואיטיבית ונוחה. בנוסף, Wix מתחברת בקלות לכלים חיוניים לניהול חנות אונליין: שירותי סליקה (כמו מורנינג, טרנזילה, ביט ואחרים), שירותי הפקת חשבוניות וניהול עסק כמו מורנינג של חשבונית ירוקה, מעקב נתונים באמצעות Google Analytics, חיבור למערכות דיוור, פרסום, ניהול מלאי ועוד.
כמה זה עולה?
בוויקס אין תשלום על פתיחת החנות עצמה – כל אחד יכול להתחיל לבנות חנות אונליין בחינם ולשחק עם העיצוב, המוצרים והמבנה. אבל כדי להתחיל למכור בפועל, תצטרכו לשדרג לאחת מחבילות הפרימיום שכוללות חיבור לדומיין, אפשרויות סליקה, הרחבות מקצועיות ועוד.
Wix מציעה מגוון רחב של חבילות פרימיום, המותאמות לצרכים שונים – החל מאתרים אישיים ועד חנויות אונליין מתקדמות. החבילות מחולקות לשני מסלולים עיקריים:
- חבילות קלאסיות (Classic): מתאימות למשתמשים המעוניינים בבניית אתר באמצעות העורך הקלאסי של Wix.
- חבילות סטודיו (Studio): מותאמות למעצבים, מפתחים וסוכנויות, עם כלים מתקדמים יותר.
חבילות קלאסיות:
- לייט (Light) – עלות המסלול היא 17 דולר לחודש (בתשלום שנתי): חבילה בסיסית ללא אפשרות סליקה, כוללת דומיין חינם לשנה, 2GB אחסון ו-2 משתפי פעולה.
- קור (Core) – עלות המסלול היא 29 דולר לחודש (בתשלום שנתי): מתאימה לעסקים קטנים המתחילים למכור אונליין, כוללת אפשרות סליקה, 50GB אחסון ו-5 משתפי פעולה.
- ביזנס (Business) – עלות המסלול היא 36 דולר לחודש (בתשלום שנתי): חבילה מתקדמת עם 100GB אחסון, 10 משתפי פעולה, כלים לשיווק ואפשרות לניהול הזמנות.
- ביזנס אליט (Business Elite) – עלות המסלול היא 159 דולר לחודש (בתשלום שנתי): מיועדת לעסקים גדולים עם צרכים מתקדמים, כוללת אחסון בלתי מוגבל, 100 משתפי פעולה וכלי ניתוח מתקדמים.
חבילות סטודיו:
- בייסיק (Basic) – עלות המסלול היא 19 דולר לחודש (בתשלום שנתי): חבילה בסיסית עם 10GB אחסון, מתאימה לאתרים פשוטים.
- סטנדרט (Standard) – עלות המסלול היא 27 דולר לחודש (בתשלום שנתי): כוללת 50GB אחסון, כלים לשיווק ואפשרות סליקה.
- פלוס (Plus) – עלות המסלול היא 34 דולר לחודש (בתשלום שנתי): חבילה מתקדמת עם 120GB אחסון, כלים מתקדמים לשיווק ו-25 טפסי לידים.
- אליט (Elite) – עלות המסלול היא 159 דולר לחודש (בתשלום שנתי): מיועדת לעסקים גדולים, כוללת אחסון בלתי מוגבל, תמיכה מתקדמת וכלים מותאמים אישית.
כל החבילות כוללות דומיין חינם לשנה, אפשרות לחיבור דומיין מותאם אישית, אחסון בענן, כלים לשיווק ו-SEO, ותמיכה 24/7. בנוסף, Wix מציעה תקופת ניסיון של 14 יום עם החזר כספי מלא במקרה של ביטול.
עלויות נוספות שיש לקחת בחשבון
מנוי לחברות סליקה ועמלות, וכמובן קידום ממומן. זה שיש לכם אתר לא אומר שיש לכם לקוחות, ואם אתם מעוניינים לקדם רכישות תצטרכו להשקיע גם בקידום ממומן. קידום אתרי איקומרס זו מומחיות בפני עצמה, ואם אתם רוצים לעשות את זה נכון ולהגיע לקהל הרלוונטי, תצטרכו לשלם למישהו שזו העבודה שלו – והמחיר יהיה בהתאם.
האם ניתן לבנות חנות לבד או שצריך מתכנת?
התשובה היא: כן, אפשר לעשות את זה לבד ובגדול. אחת הסיבות לכך ש-Wix כל כך פופולרית היא שהיא מאפשרת גם למי שאין לו שום רקע טכני להקים חנות אינטרנטית מקצועית, לבד ובקצב שלו. כל הממשק עובד בשיטת drag & drop – פשוט גוררים אלמנטים למסך, משנים צבעים, תמונות, טקסטים, ומארגנים את התוכן כמו שרוצים.
בנוסף, Wix כוללת תבניות עיצוב מוכנות שמתאימות מראש לחנויות אונליין, חיבור פשוט לשירותי סליקה, ניהול מלאי, קופונים, דוחות מכירה, ועוד. כמובן, מי שמעוניין להיעזר במעצב או מפתח – תמיד יכול, אבל זה בהחלט לא חובה.
איך להקים חנות ב-WIX?
שלב 1 | הוספת חנות
הצעד הראשון שלכם בדרך לחנות אונליין הוא לבחור טמפלייט ולהוסיף לו את Wix Stores, או לבחור בטמפלייט שכבר כולל חנות (Wix Stores). כל אחד מהם ניתן להתאים אישית לעיצוב ולשפה של העסק שלכם. לא צריך ידע טכני – רק קצת סבלנות ויצירתיות. בכל מקרה, תוכלו לעשות זאת תמיד דרך ה-Editor.
שלב 2 | הגדרת החנות – מטבע, משלוחים, מיסים ותשלומים
מטבע ושפה
במסך ההגדרות הכלליות תמצאו את כל מה שצריך כדי להתאים את האתר אליכם: שפת האתר, אזור זמן, מטבע הפעולה, מיקום העסק וכתובת האימייל שתשמש אתכם לתקשורת עם לקוחות.
בשביל להגדיר את השפה תצטרכו לגלול מעט למטה:
משלוחים ואיסוף עצמי
כדי שהלקוחות יוכלו לקבל את ההזמנה, תצטרכו לבחור את שיטות השילוח שיתאימו לעסק שלכם:
- משלוח רגיל בדואר
- שליח עד הבית
- איסוף עצמי מהמיקום הפיזי שלכם
אפשר גם להציע משלוח מהיר בתוספת תשלום או משלוח בין לאומי במידה ואתם מעוניינים למכור מחוץ לישראל – הכל בהתאם למה שנוח לכם.
מיסוי
אם אתם חייבים בגביית מס – זה הזמן להגדיר את זה. אפשר לקבוע שיעורי מס ידנית, או להשתמש בשירות Avalara שמחשב את המסים לפי אזור הלקוח.
תשלומים (סליקה)
כדי לאפשר רכישה, יש לחבר לפחות אמצעי תשלום אחד. ב-Wix אפשר לבחור מתוך מגוון פתרונות סליקה, ביניהם:
- Wix Payments
- PayPal
- כרטיסי אשראי (באמצעות ספקים חיצוניים)
- תשלומים ידניים (כמו העברה בנקאית או תשלום במעמד האיסוף)
רוצים להוציא חשבוניות מס דיגיטליות באופן אוטומטי לאחר כל רכישה? תוכלו לחבר את האתר שלכם למערכת מורנינג (חשבונית ירוקה) ולתת ללקוחות חוויית קנייה שלמה – גם בצד הפיננסי.
שלב 3 | הוספת מוצרים – כולל קטגוריות, תמונות, מחירים ומבצעים
יצירת מוצרים ומאפייני מוצר
זה הזמן להכניס לחנות את הסחורה שלכם. תוכלו להוסיף מוצרים פיזיים (כמו נעליים, תיקים או ספרים) או דיגיטליים (כמו מדריכים, תבניות או קורסים). כל מוצר כולל שם, תיאור, מחיר, תמונות, ניהול מלאי ואפשרות להפעיל עליו מבצע.
אם יש למוצר שלכם כמה וריאציות – למשל צבעים, גדלים או חומרים – הוסיפו "מאפייני מוצר" (Product Options). כך הלקוחות יוכלו לבחור בדיוק את מה שמתאים להם.
קטגוריות מוצרים
במקום להציג את כל המוצרים יחד, כדאי לחלק אותם לקטגוריות – לפי נושא, שימוש או סגנון. אחרי שיצרתם את הקטגוריות, תוכלו להציג כל אחת מהן בעמוד נפרד באתר. אם החנות שלכם כוללת רק כמה מוצרים – גם עמוד אחד יכול להספיק.
שלב 4 | עיצוב, התאמות אחרונות והשקה
עכשיו מגיע החלק הכיפי – להפוך את החנות שלכם לייחודית. בחרו צבעים, פונטים, פריסות עמודים ותמונות רקע שיבטאו את האופי של העסק שלכם. התאימו את עמודי המוצר, עגלת הקניות, עמוד התשלום והאזור האישי של הלקוחות – הכל בעזרת עורך ה-Drag & Drop של Wix.
כשהכל מוכן, שדרגו את האתר לאחת מחבילות הפרימיום (הכוללות סליקה ודומיין), לחצו על "פרסם" – והחנות באוויר!
טיפ שלנו: בצעו ניסיונות רכישה כדי לראות שהכל מתקתק – אוטומציות, חיובים, וכל דבר שיכול להשפיע על חווית הלקוח באתר. צרו קופון של 100% הנחה ובצעו הזמנת ניסיון. אתם יכולים להכין מסע לקוח מרהיב הכולל דיוורים וחשבוניות אוטומטיות עם מורנינג, אבל עד שלא תנסו בעצמכם לא תדעו אילו תקלות יכולות להתעורר בדרך – למשל, ידעתם שאתם יכולים לתזמן מתי הלקוח מקבל מייל עם אישור ההזמנה? זה יכול להיות דקה לאחר הרכישה או 24 שעות אחר כך, מה שתחליטו, העיקר שזה ישרת את חווית הלקוח שאתם רוצים לקדם.
עכשיו כשאתם רואים כמה זה פשוט, כל מה שנשאר לכם זה לפתוח חשבון ולהתחיל לעצב, כי בתכלס, לבנות אתר בוויקס זה כמעט כמו להכין מצגת – חוץ מכמה פרטים טכניים שחשוב לזכור לאפיין, וגם אותם תוכלו לעשות בקלות אחרי המדריך שלנו.