רפורמת חשבונית ישראל החדשה קובעת כי החל מה-5 למאי 2024, נדרש מספר הקצאה מרשות המיסים עבור כל חשבונית שהעסק מפיק בסכום גבוה מ-25,000 ₪. הסכום הזה ילך ויפחת בכל שנה עד שיגיע ל-5,000 ₪.

המערכת שלנו כבר ערוכה לרפורמה

לפני שנצלול אל הרפורמה עצמה, נפתח עם השורה התחתונה: אפשר להתחבר לשירותים הדיגיטליים של רשות המיסים דרך morning כבר עכשיו ולאחר השלמת החיבור הבקשה למספר הקצאה תשלח באופן אוטומטי עבור כל חשבונית רלוונטית.

לקוחות מורנינג? כנסו למערכת למתן הרשאת חיבור לרשות המיסים דרך החשבון

דוגמא הקצאת מספרי חשבוניות ישראל

מה זה מודל חשבוניות ישראל?

קצת רקע: בחודש מאי 2023 אישרה הוועדה לכספים את ״חוק ההתייעלות הכלכלית״, שכולל בתוכו גם תוכנית לצמצום משמעותי בשימוש בחשבוניות פיקטיביות שזכתה לשם ״מודל חשבונית ישראל״.

לטובת שומרי החוק שלא מכירים: חשבוניות פיקטיביות הן חשבוניות שמופקות עבור עסקה שלא התקיימה מעולם או שירות שאף פעם לא ניתן בפועל, במטרה להרוויח כסף מהחזרי מע״מ שלא באמת מגיעים לעסק. זו כמובן עבירה פלילית ולטענת רשות המיסים, תופעת החשבוניות הפיקטיביות בישראל גורמת לנזק של מיליארדי שקלים לקופת המדינה מדי שנה.

במסגרת תוכנית חשבונית ישראל נקבע כי החל מה-1 לינואר 2024 (לאור המצב הבטחוני תחילת האכיפה נדחתה ל-5.5.24), רשות המסים תעניק מספרי הקצאה לחשבוניות מס באמצעות מערכת מקוונת שתעניק ולידציה חוקית על עסקאות בזמן אמת, מיד עם הוצאתן.

מה העניין עם מספרי ההקצאה?

מספרי ההקצאה משמעותיים מאוד עבור צד הלקוח בעסקה (מי שמקבל את חשבונית). הלקוח יוכל לקבל החזר מע״מ על ההוצאה רק במידה והחשבונית שיגיש למע״מ תכלול את מספר ההקצאה. כמובן, מספרי ההקצאה חשובים גם עבור נותן השירות, מהסיבה הפשוטה שכך נקבע בחוק 🙂

למי רלוונטית הרפורמה החדשה?

הרפורמה החדשה רלוונטית לכל עסק שמוציא חשבוניות מס או חשבוניות מס קבלה, כלומר עוסקים מורשים, עמותות וחברות בע״מ. עוסקים פטורים, שמפיקים רק קבלות ולא חשבוניות, פטורים מהעניין.

איך מקבלים מספר הקצאה?

לפני הכל, חשוב לוודא שיש לכם חשבון פעיל בשירותי הדיגיטל של רשות המיסים כדי לקבל את האפשרות להפיק אונליין מספרי הקצאה. אם אין, צריך לפתוח אחד חדש באתר רשות המיסים. 

הגשת בקשה לקבלת הקצאה יכולה להתבצע בשתי דרכים – ידנית על ידי הגשת בקשה אונליין, שהיא גם האפשרות המסורבלת יותר היות והיא דורשת פעולה אקטיבית בכל פעם שמפיקים חשבונית מעל 25,000 ש״ח. הדרך הפשוטה והמהירה יותר היא באמצעות המערכת שלנו. 

איך מייצרים אוטומציה להקצאת מספרי חשבוניות דרך מערכת מורנינג (חשבונית ירוקה)? 

כאמור, אנחנו כבר ערוכים לרפורמה, והמערכת שלנו יודעת לשלוח בקשה אוטומטית למספר הקצאה עבור חשבוניות רלוונטיות, ע״י התממשקות למערכות של רשות המיסים. כדי שזה יקרה, צריך ליצור בחשבון שלך הרשאת חיבור לשירותי הדיגיטל של רשות המילים. איך עושים את זה?

  1. 1. נכנסים לאזור רשות המיסים במערכת
  2. 2. לוחצים על ״הוספת הרשאה״ 
  3. 3. מתחברים לאתר רשות המיסים וחוזרים אוטומטית למערכת 
  4. 4. זהו. מעכשיו בקשת ההרצאה תישלח אוטומטית בהפקת חשבונית רלוונטית

כך מחברים בקלות בין מורנינג לשירותי הדיגיטל של רשות המיסים

איפה רואים את מספר ההקצאה? 

עם קבלת המספר, הוא יתווסף אוטומטית לחשבונית. המשמעות היא שמספר הקצאה לחשבונית מס יוצמד לחשבונית באמצעות המערכת שלנו, מבלי שצריך יהיה להיכנס לעוד פלטפורמות או מערכות אחרות, ובלי פעולה אקטיבית מצדך. למתן הרשאת חיבור לרשות המיסים דרך החשבון במורנינג.

האם כל חשבונית חייבת מספר הקצאה?

כפי שהסברנו בהתחלה, בשנה הראשונה (2024) נדרשים מספרי הקצאה רק עבור חשבוניות על סכום הגבוה מ-25,000 ₪ (לא כולל מע״מ). בשנה שלאחר מכן יופחת גובה הסכום ויעמוד על 20,000 ₪ – וכך הלאה מדי שנה במתווה יורד, עד שהסכום יגיע לחשבוניות על סך 5,000 ₪ ומעלה (אמור לקרות בשנת 2028).

בתוך כך, ברשות המיסים הוחלט כי בשנת 2024, השנה הראשונה שבה תיושם התוכנית, כל בקשה למספר הקצאה לכל חשבוניות מס תיענה אוטומטית בחיוב. עם זאת, החל מ-2025 והלאה ייבחנו הבקשות באופן פרטני ובהתאם לקריטריונים שנקבעו על מנת להבטיח כי אכן מדובר בעסקת אמת. על פי הרגולציה החדשה, בעסקאות שלא יקבלו מספר הקצאה מסיבות כאלה ואחרות, לא ניתן יהיה לקזז את המע"מ בגינן, החל בשנה הראשונה.

חשבונית ישראל: תשובות לשאלות נפוצות על הרפורמה

מודל חשבונית ישראל – תשובות לכל השאלות

איך אדע להפעיל את החיבור לרשות המיסים?

יצירת חשבון לפעילות דיגיטלית מול רשות המיסים אפשרית תמיד ואפילו מומלצת, כדי להנות גם משאר שירותי הדיגיטל של הרשות. בכל מה שקשור לחשבוניות עצמן ומספרי ההקצאה, אנחנו דואגים לתשתיות הנדרשות ונשלח עדכון ברגע שתידרש פעולה אקטיבית מצד הלקוחות (אישור הרשאה עבור morning לשלוח בקשות אוטומטיות לקבלת מספר הקצאה). 

האם גם הלקוחות שלי יצטרכו לתת הרשאה לרשות המיסים?

לא, אבל כל עסק שמדווח למע״מ ומפיק חשבוניות גבוהות מ-25,000 ש״ח,יצטרך שיהיה מספר הקצאה על החשבונית שלו. המשמעות היא שגם אם אתם מדווחים למע״מ, תצטרכו לדאוג שעל חשבוניות הוצאות הרלוונטיות שלכם (עסקאות בהן אתם הלקוח) יש מספרי הקצאה. 

האם סכום הסף המדובר כולל או לא כולל מע״מ?

הסכום אותו קבעה רשות המיסים לא כולל מע״מ. כלומר, כל חשבונית בה הסכום לפני מע״מ גבוה מ-25,000 ש״ח חייבת מספר הקצאה. כלומר, אם הוצאתם חשבונית על סך 24 אלף ש״ח למשל, אין צורך במספר הקצאה גם אם תוספת המע״מ מקפיצה את הסכום אל מעבר לרף שנקבע. 

מרגע הפקת החשבונית כמה זמן יידרש עד קבלת האישור?

הבקשה לקבלת מספר ההקצאה תתבצע במהלך הפקת החשבונית ולא תעכב את העבודה שלכם בשניה אחת נוספת.

מה קורה במידה ולא קיבלתי מספר הקצאה?

אם מסיבה כזו או אחרת הופקה חשבונית רלוונטית ללא מספר הקצאה, ניתן יהיה לקבל מספר הקצאה גם בדיעבד, אבל עד שבועיים מיום הפקת המסמך המקורי.

כיצד פונים לרשות המיסים לבקשת ארכה?

כרגע לא פורסמה אפשרות לבקש ארכה אל מול הלוז הנוכחי שהוא כאמור 1.1.24. בנוסף, כפי שציינו, בעקבות המצב הבטחוני אפשר יהיה לעבוד ללא מספר הקצאה עד אפריל 24. 

האם ניתן לקבל הקצאה ידנית?

כן, בהחלט. באתר רשות המיסים ניתן להגיש ידנית בקשה לקבלת מספר הקצאה עבור חשבוניות רלוונטיות. הבקשה הידנית לקבלת מספר הקצאה היא מסורבלת יותר היות והיא דורשת פעולה אקטיבית מצידך (חיבור לאתר, הגשת בקשה וכו׳) בכל פעם שמופקת חשבונית מעל 25 אלף ש״ח. בהמשך, ככל שהסכום ירד, כמות הבקשות הפוטנציאלית רק תעלה, כך שלגמרי שווה לחסוך זמן עבודה, לבצע את החיבור דרך מורנינג, ולהפוך את כל העניין לאוטומטי.