נתחיל בשורה התחתונה: החל מינואר 2024 תיכנס לתוקף תוכנית חשבונית ישראל החדשה של רשות המיסים, רפורמה שעומדת להיות מאוד רלוונטית עבור כל עסק שמוציא חשבוניות, מעוסקים מורשים ועד חברות.

כדי להבין לעומק מה בדיוק עיקרי הרפורמה ומה ההשלכות שלה עליך ועל העסק שלך, יצרנו מדריך ממוקד עם כל מה שצריך לדעת על חשבונית ישראל בשלב הזה.

מה זה בכלל מודל חשבוניות ישראל?

קצת רקע: בחודש מאי 2023 אישרה הוועדה לכספים את ״חוק ההתייעלות הכלכלית״, שכולל בתוכו גם תוכנית לצמצום משמעותי בשימוש בחשבוניות פיקטיביות, ובשמו הרשמי ״מודל חשבונית ישראל״.

הערת צד לטובת שומרי החוק שלא מכירים: חשבוניות פיקטיביות הן חשבוניות שמופקות עבור עסקה שלא התקיימה מעולם או שירות שאף פעם לא ניתן בפועל, במטרה להרוויח כסף מהחזרי מע״מ למשל. זו כמובן עבירה פלילית ולטענת רשות המיסים, תופעת החשבוניות הפיקטיביות בישראל גורמת לנזק של מיליארדי שקלים לקופת המדינה מדי שנה.

במסגרת תוכנית חשבונית ישראל, נקבע כי החל מה-1 לינואר 2024, רשות המסים תעניק מספרי הקצאה לחשבוניות מס באמצעות מערכת מקוונת שתעניק ולידציה חוקית על עסקאות בזמן אמת, מיד עם הוצאתן.

מה העניין עם מספרי ההקצאה?

מספרי ההקצאה משמעותיים מאוד עבור צד הלקוח בעסקה (מי שמקבל את חשבונית). הלקוח יוכל לקבל החזר מע״מ על ההוצאה רק במידה והחשבונית שיגיש למע״מ תכלול את מספר ההקצאה. כמובן, מספרי ההקצאה חשובים גם עבור נותן השירות, מהסיבה הפשוטה שכך נקבע בחוק 🙂

כל חשבונית חייבת מספר הקצאה? 

בשנה הראשונה (2024) נדרשים מספרי הקצאה רק עבור חשבוניות על סכום הגבוה מ-25,000 ₪ (לא כולל מע״מ). בשנה שלאחר מכן יופחת גובה הסכום ויעמוד על 20,000 ₪ – וכך הלאה מדי שנה במתווה יורד, עד שהסכום יגיע לחשבוניות על סך 5,000 ₪ ומעלה (אמור לקרות בשנת 2028). 

בתוך כך, ברשות המיסים הוחלט כי בשנת 2024, השנה הראשונה שבה תיושם התוכנית, כל בקשה למספר הקצאה לכל חשבוניות מס תיענה אוטומטית בחיוב. עם זאת, החל מ-2025 והלאה ייבחנו הבקשות באופן פרטני ובהתאם לקריטריונים שנקבעו על מנת להבטיח כי אכן מדובר בעסקת אמת. על פי הרגולציה החדשה, בעסקאות שלא יקבלו מספר הקצאה מסיבות כאלה ואחרות, לא ניתן יהיה לקזז את המע"מ בגינן, החל בשנה הראשונה.

זה גם המקום להדגיש: הרגולציה החדשה לא תחול על עסקים פטורים ממע"מ, שכן הם אינם מוציאים חשבוניות מס ולכן אינם מתקזזים על מע"מ.

איך עושים את זה?

לפני הכל, בעלי עסקים יתבקשו (מי שעדיין לא עשה זאת) לפתוח חשבון בשירותי הדיגיטל של רשות המיסים כדי לקבל את האפשרות להפיק אונליין מספרי הקצאה. 

הגשת בקשה לקבלת הקצאה יכולה להתבצע בשתי דרכים – ידנית על ידי הגשת בקשה אונליין, שהיא גם האפשרות המסורבלת יותר, ומנגד – הדרך הפשוטה והמהירה – באמצעות המערכת שלנו.  ובמילים אחרות – אנחנו כבר נערכים לרפורמה, והמערכת שלנו תדע לשלוח בקשה אוטומטית למספר הקצאה עבור חשבוניות רלוונטיות, ע״י התממשקות למערכות של רשות המיסים. עם קבלת המספר, הוא יתווסף אוטומטית לחשבונית. 

משמעות הדבר היא שמספר הקצאה לחשבונית מס יוצמד לחשבונית באמצעות המערכת שלנו, מבלי שצריך יהיה להיכנס לעוד פלטפורמות או מערכות אחרות, ובלי פעולה אקטיבית מצדך. כאשר תוכנית חשבונית ישראל תיכנס רשמית לתוקף, נעדכן ונסביר בדיוק מה צריך לעשות כדי להגדיר בקלות את האוטומציה הזאת. 

השפעת המצב הבטחוני על הרפורמה החדשה

רשות המיסים כבר עדכנה כי עקב המצב הנוכחי בישראל, לא תהיה חובה להשתמש במודל הקצאת חשבוניות עד לחודש אפריל 2024. למרות זאת, אנחנו נערכים לשינוי כבר עכשיו על מנת להיות מוכנים לרפורמה כבר ב-1.1.24. 

אנחנו ב-morning נמצאים בקשר רציף עם רשות המיסים ונדאג לעדכן על כל שינוי וחידוש בנושא – באתר, באפליקציה, במייל ובערוצי הסושיאל שלנו.

תשובות לשאלות שאולי קפצו לך לראש

איך אדע להפעיל את החיבור לרשות המיסים?

יצירת חשבון לפעילות דיגיטלית מול רשות המיסים אפשרית תמיד ואפילו מומלצת, כדי להנות גם משאר שירותי הדיגיטל של הרשות. בכל מה שקשור לחשבוניות עצמן ומספרי ההקצאה, אנחנו דואגים לתשתיות הנדרשות ונשלח עדכון ברגע שתידרש פעולה אקטיבית מצד הלקוחות (אישור הרשאה עבור morning לשלוח בקשות אוטומטיות לקבלת מספר הקצאה). 

האם גם הלקוחות שלי יצטרכו לתת הרשאה לרשות המיסים?

לא, אבל כל עסק שמדווח למע״מ ומפיק חשבוניות גבוהות מ-25,000 ש״ח,יצטרך שיהיה מספר הקצאה על החשבונית שלו. המשמעות היא שגם אם אתם מדווחים למע״מ, תצטרכו לדאוג שעל חשבוניות הוצאות הרלוונטיות שלכם (עסקאות בהן אתם הלקוח) יש מספרי הקצאה. 

האם סכום הסף המדובר כולל או לא כולל מע״מ?

הסכום אותו קבעה רשות המיסים לא כולל מע״מ. כלומר, כל חשבונית בה הסכום לפני מע״מ גבוה מ-25,000 ש״ח חייבת מספר הקצאה. כלומר, אם הוצאתם חשבונית על סך 24 אלף ש״ח למשל, אין צורך במספר הקצאה גם אם תוספת המע״מ מקפיצה את הסכום אל מעבר לרף שנקבע. 

מרגע הפקת החשבונית כמה זמן יידרש עד קבלת האישור?

הבקשה לקבלת מספר ההקצאה תתבצע במהלך הפקת החשבונית ולא תעכב את העבודה שלכם בשניה אחת נוספת.

מה קורה במידה ולא קיבלתי מספר הקצאה?

אם מסיבה כזו או אחרת הופקה חשבונית רלוונטית ללא מספר הקצאה, ניתן יהיה לקבל מספר הקצאה גם בדיעבד, אבל עד שבועיים מיום הפקת המסמך המקורי.

כיצד פונים לרשות המיסים לבקשת ארכה?

כרגע לא פורסמה אפשרות לבקש ארכה אל מול הלוז הנוכחי שהוא כאמור 1.1.24. בנוסף, כפי שציינו, בעקבות המצב הבטחוני אפשר יהיה לעבוד ללא מספר הקצאה עד אפריל 24. 

זהו.

מזכירים שכמות תמיד, אנחנו כאן לכל שאלה נוספת הקשורה לרפורמה החדשה ובכלל. 

נעדכן בהתפתחויות בקרוב.