שתף, , גוגל פלוס, פינטרסט,

Posted in:

מעבר לעוסק מורשה- איך עושים את זה?

מי, מתי, למה ואיך? כל מה שרציתם לדעת על מעבר מעוסק פטור לעוסק מורשה ולא העזתם לשאול

התחלתם כעוסקים פטורים, למדתם ללכת, דברים התחילו לרוץ והגעתם לנקודה שאתם צריכים להפוך לעוסקים מורשים. זה אומר שהגעתם למקסימום ההכנסה לעוסקים פטורים או ששינתם כיוון ואתם עוסקים באחד מהמקצועות המחויבים אוטומטית להצהיר על עצמכם כעוסקים מורשים (רופאים, אדריכלים, רו"ח, עו"ד, פסיכולוגים ומקצועות חופשיים אחרים).
אז קודם כל מזל טוב ולחיים – זה לגמרי שווה צ'ייסר! – ועכשיו, בואו נראה איך כל העניין הזה עם המורשה הולך. 

רגע להיזכר
אתם כנראה כבר אלופים ברזי עולמם של העוסקים הפטורים אז הנה תקציר מנהלים רק כדי שנדבר באותה שפה:

  • תקרת הההכנסות  היא 100,491 ש"ח לשנה (נכון ל-2020, זה מתעדכן כל שנה, תמשיכו לעקוב).
  • מוציאים קבלות רק אחרי קבלת הכסף.
  • מדווחים למס הכנסה וביטוח לאומי פעם בשנה.
  • לא מתעסקים עם מע״מ (לטוב ולרע).

לא להתבלבל מהצ׳ייסר
עוסקים פטורים לא פטורים מלשים לב למה שקורה בעסק. זה נוגע לכל התחומים, אבל בהקשר של מעבר לעוסק מורשה חשוב להיות ערים לתקרת ההכנסות המוגדרת בחוק (מזכירים – 100,491 ש"ח כרגע).
למה זה חשוב? כי אם תעברו את תקרת ההכנסות הזאת ותמשיכו לחייב לקוחות בסכומים ללא מע״מ, תצטרכו לשלם אותו בכל מקרה- וזה יהיה על חשבונכם ולא על חשבון הלקוחות.
כדי לא להגיע למצב הזה חשוב להיות במעקב (אם אתם בחשבונית ירוקה, כנראה ששמנו לזה לב בשבילכם).


עכשיו, המעבר תלוי רק בכם (או ברו״ח שלכם, אם תבחרו להיעזר בה או בו, שיכולים לעשות את השינוי ברשויות המס בשבילכם).

הגענו לחלק המעניין: איך עוברים מעוסק פטור לעוסק מורשה?
בשביל לעשות את המעבר צריך לפנות למשרדי מע"מ- אפשר לגשת באופן פיזי או להגיש בקשה דרך האתר  ולמלא טופס 821 חדש. אם בחרתם ללכת למשרדים עצמם מומלץ למלא אותו מראש כדי לחסוך זמן, אבל לא חובה. אגב, קבלו עוד טיפ חשוב שיחסוך לכם זמן וכאב ראש: לפני שאתם יוצאים מהבית בדרך למע"מ, צרו קשר עם הסניף כדי לוודא שאתם אכן מגיעים לסניף אליו אתם שייכים וכמובן, ימי קורונה- תבדקו שהמשרדים בכלל פתוחים ומקבלים קהל.

חוץ מטופס 821, מה עוד צריך להביא לפגישה במע"מ?

  • תעודת זהות
  • אישור על ניהול חשבון בנק – צילום של צ'ק מהחשבון יספיק
  • העתק חוזה שכירות – במידה ותעבדו מהבית
  • אסמכתאות שיאפשרו את המעבר: פירוט הכנסות לתקופות קודמות, דוח רווח והפסד וכו'.

 עדכנתי את מע״מ, מה עכשיו?
יש ארבעה דברים עיקריים שאתם צריכים לעשות:
1. להפיק חשבוניות מס
2. להוסיף מע״מ לחשבוניות שלכם
3. לאסוף חשבוניות מס ולא רק קבלות עבור ההוצאות שלכם (כי בחשבוניות מס כתוב כמה מע״מ שילמנו)
4. להתייעץ עם רו״ח אם צריך להגדיל מקדמות בביטוח לאומי או לעדכן את מס הכנסה

60 שניות על מע״מ
עוסק מורשה (וחברות) הוא עסק שמחוייב בגביית מע"מ – זאת אומרת שעבור כל עסקה שאתם עושים, אתם מוסיפים למחיר עוד  17% מע״מ.
המע״מ הוא מס שאנחנו, העצמאים, גובים עבור המדינה ולכן צריכים להעביר אותו אליה. מה זה אומר? שאנחנו בעצם מחזיקים בכסף שהוא לא שלנו, אנחנו רק הצינור. או הארנק. או איך שתרצו לחשוב על זה. בשורה התחתונה, פעם בחודש או חודשיים צריך להעביר את הכסף שנצבר אצלנו למע״מ.

טיפ מאיתנו: שימו את סכום המע״מ בצד, כבר כשהוא מגיע אליכם. זה יכול להיות בפק״מ, חשבון נפרד או כל שיטה אחרת שתעזור לכם לא לראות את הכסף הזה בעו״ש. כך תוודא שהוא לא יבלבל אתכם בקסמיו הנזילים.

מה בכל זאת מעודד? על רכישות עסקיות, עסקים לא צריכים לשלם מע״מ, כי זה מס שהוא רק על רכישות פרטיות. לכן אם שילמנו מע״מ אבל הרכישה היא עסקית, אפשר להזדכות על המע״מ או על אחוז מסויים ממנו. היופי הוא שאם בתקופה מסוימת המע"מ ששילמתם עבור מוצרים/ שירותים גבוה יותר מהמע"מ שגביתם מהלקוחות שלכם, ההפרש יוחזר. זה מה שעוסקים מורשים אוהבים לקרוא לו: הזדכות על המע״מ.

ועוד 60 שניות , הפעם על חשבוניות מס
חשבונית מס היא הדרך של מע״מ לדעת כמה מע״מ גביתם עבורם, כלומר היא סוג של הצהרה ״קיבלתי תשלום וזה סכום המע״מ שגביתי״.
אם עשיתם עסקה, וקיבלתם את כל התשלום- מומלץ להפיק חשבונית מס- קבלה.
אבל מה עושים במקרים שבהם קיבלתם, למשל, 10 צ׳קים עבור עסקה בסכום של 10,000 ש״ח?
קודם כל, נזכיר שעכשיו אתם גובים 11,700, כי הוספנו 17% למע״מ (אל תדאגו למתמטיקה, המערכת מחשבת את זה עבורכם אוטומטית). אבל אם תפיקו חשבונית מס עבור כל הסכום, תצטרכו כבר בדיווח הקרוב להעביר למע״מ 1,700 ש״ח שבפועל תקבלו רק עוד 9 צ׳קים מהיום.
אז זאת הסיבה שחשבונית מס קיימת. עבור כל הסכום נפיק קבלה, אבל חשבונית מס נפיק רק עבור הסכום שהתקבל בפועל. עבור כל צ׳ק שנפקיד, נפיק חשבונית מס מתאימה.

 עוברים ממערכת יחסים של ״שלום שלום״ לדייטים קבועים
עד היום לא שמעתם ממע״מ בכלל, כנראה שאת מס הכנסה פגשתם פעם בשנה בדו״ח השנתי ובביטוח לאומי הייתם כאלה שלא עונים להגדרה. אבל עוסקים מורשים מנהלים מערכת יחסים קרובה יותר עם משרדי מע"מ ומחוייבים לדווח על הכנסות אחת לחודש או חודשיים, בהתאם למחזור החודשי. אם כבר הבנתם שאתם מעדיפים לעבוד לבד, אפשר לדווח דרך האתר של רשות המיסים- כאן, אבל כמובן שגם במקרה הזה אפשר להיעזר ברו״ח שידווח עבורכם.
גם עם מס הכנסה מערכת היחסים יותר רצינית: על העוסק המורשה לשלם "מקדמות", שנשמעת כמו מילה מאיימת אך היא בעצם מקלה מאוד על העסק. המשמעות היא שבמקום לשלם את כל המס שהעסק חייב לשלם בסוף השנה בבת אחת, התשלום מפוזר לאורך השנה בתשלומים. כמובן שבסוף השנה מגישים דוח סיכום שנתי ואם שילמתם יותר מדי מס הוא תקבלו החזר, ואם שילמתם פחות מדי – תצטרכו להשלים את ההפרש.
מקדמות יש גם בביטוח לאומי אך שימו לב שהן נקבעות מדי חודש בהתאם להצהרה על ההכנסות הצפויות בזמן פתיחת התיק – כלומר שסכום המקדמות קבוע והוא אינו תלוי בגובה ההכנסות החודשיות וזה די דומה למה שהיה לכם בתור עוסקים פטורים.
בשורה התחתונה, מקווים שאתם מוכנים למערכת יחסים רצינית וארוכת טווח עם רשויות המס והגבייה וממליצים לכם למצוא ייעוץ מס או רו״ח שיעשו עבורכם את כל הקיזוזים וההתעסקויות.

התחייבות לטווח ארוך, אבל לא חתונה קתולית
בהמשך, אם יהיה צורך, תוכלו להפוך בחזרה לעוסקים פטורים. חשוב לשים לב שברגע שמחליטים לעשות אחורה פנה וחוזרים להיות עוסקים פטורים יש תקופת צינון של שנתיים. המשמעות היא שבמשך שנתיים אי אפשר לעבור את תקרת ההכנסות שמוגדרת באותה התקופה לעוסקים פטורים (סביבות ה- 100,000 ₪) אז כדאי לקחת את זה בחשבון לפני שמחליטים לעשות שינויים.

משתנים יחד איתכם
זהו, רק נשאר לעדכן אותנו, החברים בחשבונית ירוקה, במייל או מתוך המערכת ששיניתם את הסטטוס של העסק שלכם והפכתם לעוסקים מורשים.
אחרי שתעדכנו אותנו, החשבון שלכם ישתנה קצת בגלל המעבר. אתם תראו עוד סוגי מסמכים, הלובי ישתנה בקטנה ועוד כמה דברים קוסמטיים אך חשובים. צוות התמיכה שלנו יהיה לצידכם במעבר ויהיה זמין לכל שאלה.
זה הזמן גם לציין בנונשלנטיות שבתפריט הדוחות שלנו תמצאו דוחות מע"מ שיספרו לכם כמה מע"מ תצטרכו לשלם בתקופת הדיווח הקרובה. עכשיו יש גם חשיבות רבה יותר למעקב אחרי ההוצאות שלכם, כי הן בסופו של דבר ישפיעו על כמה כסף שנשאר לכם בכיס. לכן אנחנו ממליצים בחום לנהל אחריהן מעקב שוטף באזור ניהול ההוצאות בחשבון שלכם (למינויי Popular ומעלה).  

טוב, זה היה זה ותזכרו שכל הביורוקרטיה שווה את זה. מפה, אתם בכיוון של למעלה 🙂


נכתב בשיתוף עם גל כהן, יועץ מס המתמחה בעסקים קטנים ובינוניים, עוסקים פטורים ומורשים. מלווה עסקים לצמיחה והגשמת חלומות.

1 תגובה
Inline Feedbacks
View all comments
דרור
18 בנובמבר 2020 11:00

ממש מעולה! סוף סוף מישהו חושב על עסקים קטנים…