יש לה שם קצת מבלבל, היא לא מסמך חשבונאי, אבל כן יש לה שימוש וחשיבות: אנחנו מדברים על הגברת חשבונית עסקה, מסמך עם שם מעט מבלבל, שהגיע הזמן להבין אותו יחד. אז האם היא שונה מ"חשבון עסקה" (רמז: לא), מי צריך להשתמש בה, ולמה בכלל שווה להפיק אותה? כל התשובות – לפניכם.

מהי חשבונית עסקה?

טוב ששאלתם. חשבונית עסקה, או בשמה השני, "חשבון עסקה" – היא מסמך שנועד לתיעוד עסקה בין שני צדדים. זו ההוכחה שלכם, בית העסק, שהלקוח ואתם ביצעתם עסקה וקבעתם את גובה התשלום אותו תקבלו. למעשה, זהו מסמך שמהווה דרישת תשלום מהלקוח, ומפיקים אותו לפני קבלת התשלום. בגדול, זהו. זו ההגדרה. אבל מכיוון שהיא דומה מאוד לבת הדודה חשבונית מס, נשווה רגע בין השתיים.

חשבונית עסקה או חשבונית מס?

התפקיד של שתי החשבוניות די דומה – שתיהן משמשות לתיעוד עסקה שנעשתה בין צדדים. ההבדל ביניהן טמון בקשר שלהן לניהול פנקסי חשבונות ורשויות המס: חשבונית מס היא מסמך הכרחי לניהול פנקסי חשבונות כנדרש בחוק. היא מחייבת את העסק להעביר לרשויות המס מע"מ כחוק ומאפשרת למקבל אותה להזדכות מול מס הכנסה. לחשבונית עסקה, לעומת זאת, אין תפקיד רשמי שכזה. מדובר במסמך לצרכי תיעוד בלבד, כך שהוא לא נדרש לניהול פנקסי החשבונות בעסק ואינו מחייב את העסק בתשלום מיסים. לכן, גם מקבל החשבונית אינו רשאי להזדכות בגין החשבונית מול מס הכנסה.

מי זכאי להוציא חשבונית עסקה?


עוד הבדל משמעותי בין שני סוגי החשבוניות הוא שבעוד שעוסק פטור אינו רשאי להפיק חשבוניות מס, הוא בהחלט רשאי להפיק חשבוניות עסקה ללקוחותיו. חשוב לזכור כי מיד לאחר קבלת התשלום, עליו להפיק קבלה. עוסק מורשה או חברה בע"מ רשאים להוציא את חשבונית העסקה כמסמך רשמי המשמש לדרישת תשלום, ולאחר קבלת התשלום מהלקוח עליהם להוציא חשבונית מס וקבלה, על מנת להימנע מפער שעלול להיווצר כתוצאה מהפקת חשבונית מס לפני קבלת התשלום.

חשבונית עסקה היא לא אירוע מס

משמעות הדבר היא, כפי שכבר ציינו, שהחשבונית לא נדרשת על מנת לנהל פנקסי חשבונות כדין. ניתן להפיק אותה במעבד תמלילים או בתוכנה להפקת חשבוניות וקבלות, כל עוד היא מכילה את כל המידע הנדרש.

מה צריך להיות כלול בחשבונית העסקה?

חשבונית עסקה חייבת לכלול: מספר סידורי, שם העוסק ומספר העוסק, תאריך הוצאה, פרטי הלקוח (שמו וכתובתו), תיאור הסחורה או השירות, כמויות, מחיר ליחידה וסכום החשבונית הכולל.

איך להוציא חשבונית עסקה?

אם חשקה נפשכם בדרך קלה, יעילה, נוחה ונעימה להפקת חשבוניות עסקה ומסמכים נוספים, נסו אותנו. באמצעות מערכת morning אפשר להפיק כל סוג מסמך בשניות, לנהל הוצאות, לקבל תמונת מצב על העסק שלכם, לשלוח דוחות אל רואה החשבון ולהשתמש בעוד המון כלים שעוזרים לעצמאים ועצמאיות לנהל את העסק בקלות וביעילות. מוזמנים להתנסות עם חודש חינם במתנה.