אם אתם לא בעלי עסקים לא בטוח שידעתם את זה, אבל החוק בישראל מאפשר לאנשים פרטיים או בעלי עסקים לקבל החזרי מס עבור תרומות. כלומר, אם תרמתם לעמותה כלשהי סכום שעולה על המינימום הנקוב בחוק, תוכלו לדרוש החזר מס מסויים עבורו. עד לא מזמן, כדי לממש את זיכוי המס צריך היה להעביר קבלה המעידה על התרומה פקיד השומה, הליך מסורבל ומציק, כך שעסקים ובעיקר תורמים פרטיים רבים לא מימשו את זכותם להחזר המס.
💡 בשנת 2024 השיקה רשות המיסים מערכת דיגיטלית חדשה בשם מערכת התרומות, חלק מרפורמת תרומות ישראל שתיכנס לתוקף באופן רשמי בתאריך 1.1.26.
מערכת התרומות מאפשרת לעמותות בעלות סעיף 46 להעביר בצורה נוחה ודיגיטלית את פרטי התרומות שמתקבלות אצלן לרשות המיסים, כך שכל המידע יהיה זמין תמיד, והתורמים, פרטיים או עסקים, יוכלו לבקש בקלות את החזרי המס המגיעים להם, ללא צורך בהצגת הקבלות.
אז מה זה אומר בפועל ואיך המערכת החדשה תשפיע על על עמותות ותורמים החל מ-2025? ריכזנו כאן את התשובות לשאלות הנפוצות על מודל התרומות החדש.
מהו מודל תרומות ישראל החדש של רשות המסים?
מודל התרומות החדש קובע כי החל מה-1 בינואר 2025, עמותות בעלות אישור לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה, ידרשו להפיק את הקבלות עבור התורמים שלהם באמצעות תוכנה המתממשקת למערכת התרומות הדיגיטלית של רשות המסים.
בדומה למודל חשבוניות ישראל, מערכת התרומות החדשה תייצר מספר רישום (הקצאה) עבור כל קבלה שהופקה במערכת של העמותה, ופרטי התרומה ידווחו רשות המסים בצורה אוטומטית.
יתרונות מערכת התרומות המקוונת
למעבר לדיווח דיגיטלי, כמו כל מעבר דיגיטלי, יש לא מעט יתרונות, אחרת לא היה צורך במעבר שכזה:
יתרונות לתורמים:
- הכל במקום אחד – דרך מערכת התרומות החדשה כל אדם או עסק יוכל לראות ריכוז מסודר של כל התרומות שביצע בשנת המס הרלוונטית. זאת במידה והעמותה כבר עובדת עם מערכת התרומות. כאמור, החל מה-1.1.26, זו עומדת להיות חובה.
- סוף לניירת ולקבלות ידניות – היות וכל תרומה מתועדת במערכת התרומות, אין צורך להציג קבלות פיזיות כדי לקבל החזרי מס על תרומות.
- מינימום בירוקרטיה – שכירים ומעסיקים יוכלו לבחור אם לקבל את הזיכוי ישירות לתלוש השכר, בלי טיפת סרבול בדרך.
יתרונות לעמותות:
- חווית משתמש – ממשק נוח לתרומה עבור התורמים, מה שעשוי להגדיל את התרומות עבור עמותות שיעשו את המעבר.
- שקיפות – העמותות יוכלו להעניק שקיפות ולחזק את האמינות שלהן מול ציבור התורמים, דבר שתורם להן גם תדמיתית.
- סדר וארגון – כמו כל מערכת דיגיטלית, מטרת המעבר היא לעשות סדר, והעמותות יהנו מניהול מסודר ומעקב ברור אחר התרומות שלהן.
איך עובד החיבור למודל התרומות בפועל?
כדי להתחבר למערכת תרומות ישראל החדשה של רשות המיסים, על העמותות לבצע מספר שלבים.
- תחילה, על העמותה להתחבר לשירותים הדיגיטליים של רשות המיסים. עושים את זה בקלות דרך אתר רשות המיסים.
- בשלב השני, העמותה צריכה לבחור מערכת דיגיטלית להפקת חשבוניות שמאפשרת חיבור וסנכרון עם מערכת התרומות של רשות המיסים. זה בדיוק המקום לומר שהמערכת של מורנינג (חשבונית ירוקה) כבר ערוכה לרפורמה ומציעה חיבור ישיר לרשות המיסים וקבלה אוטומטית של מספרי רישום (הקצאה עבור קבלות על תרומות.
- לאחר חיבור מהיר בין מערכת הפקת החשבוניות של העמותה לרשות המיסים, יתקבל מספר רישום אוטומטית עבור כל קבלה רלוונטית
ומה עם הצד התורם? כדי לצפות בפרטי התרומה אפשר להיכנס לאזור האישי בשירותים הדיגיטליים של רשות המיסים ולהזדהות. לאחר מכן ניתן יהיה לצפות בפרטי התרומה ולהשתמש בה למגוון רחב של מטרות כגון תיאום מס, החזר מס, דוח שנתי או תלוש שכר למעסיקים ושכירים.
איך ניתן להירשם למערכת התרומות המקוונת של רשות המיסים?
עמותות בעלות אישור לפי סעיף 46 צריכות להירשם לשירותים הדיגיטליים של רשות המסים, ולוודא שהן מחוברות לפלטפורמה דיגיטלית שאכן מתממשקת מול המערכת הדיגיטלית. מידע נוסף בנוגע להרשמה אפשר למצוא באתר רשות המסים. כאמור, ההמלצה שלנו היא לעשות את זה עם מורנינג וליהנות ממעטפת כוללת לניהול העסק, בנוסף לפתרון האוטומטי לדיווח התרומות.
השפעת מודל התרומות על העמותות והתורמים
בזכות המודל החדש, כבר לא יהיה צורך לנהל מעקב אחר תרומות שביצעתם. רשות המסים תתעדכן בכך באופן אוטומטי בין אם אתם עסק ובין אם אתם אדם פרטי.
אגב, המודל החדש משפיע גם על תרומות אנונימיות – תורמים שיהיו מעוניינים לתרום בעילום שם לא יוכלו ליהנות מהטבות המס המגיעות להם, והתרומות הללו ידווחו לרשות המסים כתרומות ללא שם.
ברמת העמותות, המעבר למודל התרומות יחייב אותן לעבוד באופן דיגיטלי. זה אומר יותר שקיפות עבור התורמים, ובטווח הארוך, הרבה יותר סדר עבור העמותה.
מודל החזר מס על תרומות במערכת של מורנינג
המערכת של מורנינג כבר מוכנה למודל וכבר מאפשאת לעמותות להתחבר לשירותים הדיגיטליים של רשות המיסים ישירות מהחשבון במורנינג. לאחר החיבור קבלת מספרי הרישום (הקצאה) עבור כל תרומה רלוונטית תתבצע באופן אוטומטי. החוק מחייב לעשות זאת החל מ-1.1.26, אבל לגמרי מומלץ להתחבר כבר עכשיו ולהוריד את העניין הזה מהראש.
נסו אותנו בחינם ל-30 יוםשאלות ותשובות
האם התורמים יכולים לעקוב אחרי התרומות שלהם?
כן, תורמים יוכלו לצפות בכל התרומות שלהם (אלו שבוצעו דיגיטלית וקיבלו מספר רישום) דרך האזור האישי באתר רשות המסים.
האם תרומה נחשבת כהוצאה מוכרת?
תרומה היא לא הוצאה מוכרת, אך כן ניתן לקבל בגינה הטבות מס, כל עוד היא נתרמה למוסד מוכר לצורכי מס (בעל אישור לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה).
מה הקשר בין מערכת התרומות הדיגיטלית לסעיף 46?
מוסדות ציבוריים בעלי אישור לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה, מוגדרים לפי רשות המסים כעמותות, וכל עמותה שעונה על ההגדרה הזו מתבקשת להרשם למערכת ולהתחבר למערכת התרומות הדיגיטלית של רשות המיסים.
האם עמותות מחוייבות להשתמש במערכת התרומות החדשה (תרומות ישראל)?
כאמור, החל מה-1 בינואר 2026 עמותות חייבות לדווח דיגיטלית על כל תרומה ולקבל עבורה מספר הקצאה. זה אומר שעמותות בעלות אישור לפי סעיף 46 חייבות להתחבר למערכת דיגיטלית להפקת קבלות וניהול העסק (כמו מורנינג), ודרכה להתחבר לרשות המיסים וליהנות משליחה וקבלה אוטומטית של מספרי רישום.
אפשר גם לבצע ידנית את הדיווחים, אבל כפי שאת מתארים לעצמכם, מדובר בעניין מסורבל ומתיש שגובה המון זמן.
האם יש קשר בין רפורמת חשבוניות ישראל לבין מערכת תרומות ישראל החדשה?
אין השלכה ישירה כלשהי של מודל אחד על השני, מעבר לכך שלשניהם עיקרון דומה – בשני המקרים רשות המסים הגדירה מספרי הקצאה או רישום כדי להקל על הפיקוח על העסקאות ולדחוף עסקים ועמוות לעבור לניהול דיגיטלי של העסק.
מי יכול לבצע את התרומות בשם העמותה?
במערכת הדיגיטלית החדשה יש היררכיה, כדי שיהיה ברור מי יכול לעשות מה. בואו נכיר את השחקנים:
- מורשה על – בדרך כלל מדובר במורשה החתימה בעמותה או מי שההנהלה הסמיכה לכך (באישור עו"ד). הוא זה שנרשם לאזור האישי, רושם את העמותה, ויכול לדווח בעצמו. הכוח העיקרי שלו? הוא יכול להסמיך אחרים לפעול במערכת.
- מורשה – מי שמורשה העל נתן לו את המושכות. הוא יכול לפעול במערכת בעצמו, וגם לתת הרשאות למשתמשים נוספים.
- משתמש – מי שקיבל הרשאה (ממורשה העל או ממורשה רגיל) כדי להיכנס למערכת ולעבוד. הוא יכול לדווח על תרומות, ואין הגבלה על כמות המשתמשים שאפשר לרשום.
מהו הסכום המינימלי לדיווח?
שימו לב להבדל הקטן: כדי שתורם יקבל החזר מס (זיכוי), הוא צריך לצבור תרומות מעל סכום מסוים. עמותות לעומת זאת, נדרשות לדווח על כל תרומה, קטנה כגדולה, ולא משנה באיזה סכום. מערכת התרומות של רשות המיסים כבר תדע לחבר עבור התורם את כל הסכומים מכל העמותות, ואם הוא יעבור את הרף השנתי – הוא יקבל את הטבת המס המגיעה לו. אז אל תסננו, פשוט דווחו על הכל.
מה ניתן לעשות במקרה של ביטול תרומה?
אם הופקה קבלה בטעות, או שתורם התחרט על התרומה שלו, המערכת שלנו ערוכה לזה. אם תרומה בוטלה, אתם פשוט מפיקים במערכת מסמך "ביטול קבלה" (או מדווחים על הביטול אם אתם עובדים ידנית). הדיווח הזה יעבור לרשות המסים ויעדכן את היתרה של התורם באזור האישי שלו באופן אוטומטי. חשוב: כמו שמדווחים על כל תרומה שנכנסת, חובה לדווח גם על כל ביטול.
כיצד לדווח על תרומה שהתבצעה עם שיקים דחויים?
כאן נדרשת תשומת לב קטנה כדי שהתורם יקבל את הזיכוי בשנה הנכונה. הכלל הוא לפצל קבלות לפי שנת המס של הפירעון. איך זה עובד בפועל? נניח וקיבלתם היום (ב-2025) שני שיקים: אחד לפירעון השנה, ואחד לפירעון ב-2026. הפיקו קבלה אחת עבור השיק של 2025. הפיקו קבלה נפרדת עבור השיק של 2026.
בשתי הקבלות תאריך המסמך יהיה התאריך בו קיבלתם את השיקים (היום), אבל המערכת תדע "לקרוא" את תאריך הפירעון ולשייך את הזיכוי לשנה הרלוונטית עבור התורם.
מהו מועד הדיווח במקרה של תרומה?
השאיפה היא לדווח כמה שיותר קרוב לזמן אמת ("סמוך למועד קבלת התרומה"). אם אתם משתמשים במערכת ניהול עסק (כמו מורנינג) שמחוברת למערכת התרומות של רשות המיסים, מעולה! הדיווח קורה אוטומטית ברגע שהפקתם את הקבלה. לא צריך לעשות כלום.
אם אתם מדווחים ידנית בפורטל: השתדלו להיכנס ולדווח מיד כשאתם מוציאים את הקבלה הידנית, או סמוך ככל האפשר למועד ההפקה. ככה המידע נשאר עדכני והתורמים שלכם רגועים שהכל מופיע להם באזור האישי.
נסו אותנו בחינם ל-30 יום