פרילאנסרים, עצמאיות, עוסקים ועוסקות זעירים ופטורים יקרים – הגיע הזמן שתמתגו את עצמכם. (עוד) לא מדובר בשכירת סטודיו למיתוג, לוגו ב-5,000 ₪ ופתיחת בלוג מקצועי ממומן, אבל יש כמה וכמה צעדים פשוטים שתוכלו לעשות כדי שהשם שלכם יהפוך למיני-מותג בתחום, ויהפוך את שיטת ה"מפה לאוזן" שאתם סומכים עליה למוצלחת יותר. הנה תשעה מהם…

ספרו סיפור

נפגשים עם לקוח חדש או שיחת טלפון ראשונה? ספרו סיפור קצר: מה הוביל אתכם לעשות את מה שאתם עושים היום. שם של לקוח ראשון, לקוח מרכזי או מוכר. אם יש לכם אנקדוטה מצחיקה – אפשר גם אותה. הרעיון הוא לייצר דמות (שהיא במקרה אתם) וסיפור קטן שיהיו משויכים רק לכם – לא משנה כמה מעצבים גראפיים עצמאים יש בשוק.

הכינו נעליים לסנדלר

יועצי שיווק שלא משווקים את עצמם, מעצבים שאין להם אתר, כותבים שאין להם בלוג, ואפילו לא עמוד פייסבוק. כמות הסנדלרים שהולכים יחף בקרב העצמאיים היא די מדהימה. למה שלא תדאגו לעצמכם כמו שאתם דואגים ללקוחות שלכם? למה הם מקבלים את המיטב שלכם ואתם לא? השקעה באתר, בבלוג ובקצת כלים תקשורתיים אחרים היא הכרחית, וההחזר שלה מובטח.

אל תתביישו

העצה הזאת אולי תשמע לכם נוגדת את ההיגיון אבל – תתמחרו גבוה. אנחנו רגילים לתחרות, ורגילים לחשוב שמחיר נמוך מביא יותר לקוחות, אבל הסיפור מורכב יותר. אנשים מוכנים לשלם יותר עבור עבודה טובה יותר, ואתם עושים עבודה טובה יותר. אל תרגישו לא נעים ואל תפחדו – אחרי ששילמו לכם פעם או פעמיים פי 1.5 ממה שהתכוונתם לבקש, אתם כבר תחיו בשלום עם המבוכה.

חשבו לטווח הארוך

באנגלית קוראים לזה Gig Economy, כלומר, צורת עבודה במסגרתה אתם עוברים מלקוח ללקוח ואין המשכיות. למרות הארעיות הזאת, כדאי להתייחס אל כל לקוח כאל לקוח לטווח הארוך, ולתת לו שירות מלא לפני שמפנים את תשומת הלב למציאת הלקוח הבא. לקוחות ששילמו על עבודה חד פעמית וקיבלו שירות מצוין הם שגרירי המותג הטובים ביותר שלכם.

שמרו על קשר

גם אם אתם לא עובדים עם מערכת ניהול לקוחות, זה לא אומר שאתם לא יכולים או צריכים לעשות קצת שימור לקוחות. מה זה אומר? שלחו לכל הלקוחות שלכם מיילים עם עבודות חדשות שלכם, ברכה חמודה לחג או סתם ד"ש. לא הרבה מדי כדי לא להעיק, כמובן, אבל בדיוק מספיק כדי שהם ידעו שאתם קיימים, מתחדשים וחושבים עליהם.

התמקדו

סביר להניח שאתם לא חברת ענק, לכן אין לכם יכולת להעניק שירות לכל העולם. המגבלה הזאת היא הזדמנות לעשות ניתוח מדויק של קהל היעד של השירות שאתם מציעים. היכרות עם קהל יעד ברור תעזור לכם לשווק באופן מדויק ואפקטיבי יותר, ולהציע הצעות שהלקוחות שלכם באמת רוצים. כל חברה ומותג גדולים עושים את התהליך הזה, אז גם לכם כדאי.

אל תתביישו 2

יצא לכם לצאת ממונית של גט טקסי ושהנהג יבקש מכם לתת לו חמישה כוכבים? תבקשו גם אתם. אם סיימתם עבודה ויצרתם קשר טוב עם הלקוח, אתם בהחלט יכולים לבקש שיכתוב עליכם ביקורת טובה – בעמוד הפייסבוק שלכם או שלו, באתר מדרג או בכל מקום רלוונטי. הדבר חשוב במיוחד אם אתם מציעים שירותים ומקבלים עבודות דרך פורטל או אתר מקצועי.

צרו רשתות מקצועיות

צרו קשרים מקצועיים-חבריים עם בעלי מקצוע מתחומים משלימים ומשיקים. אם אתם מפעילי ימי הולדת מדופלמים, חפשו לכם קונדיטורית. אם יש לכם אתר – שימו בו קישורים לאתרים של קולגות. צרו מעגלים כאלה של הפניות והמלצות כדי לחזק האחד את השני וליצור מאגר לקוחות פוטנציאליים גדול יותר.

היו עצמכם

כולם מדברים על בידול. אנחנו לא מכירים דרך טובה יותר לבידול את עצמך מאשר להיות עצמכם. אז תהיו מי שאתם, עשו את העבודה שלכם בתשוקה, תנו לאישיות שלכם מקום גם בתוצרים עצמם וגם בתקשורת עם הלקוחות. אולי לא כולם יאהבו אתכם, אולי תצטרכו לעגל איזה שפיץ פה ושם, אבל כשאתם נאמנים לעצמכם אתם מרוויחים לקוחות נאמנים.