הצהרת הון היא אחד המהלכים הראשונים שעצמאים ועצמאיות נדרשים לבצע מול רשויות המס לאחר פתיחת העסק, ובמסגרתה נדרש בעל העסק להצהיר בפני רשות המיסים על כל הרכוש שיש ברשותו.
אז נכון, זה נורא חשוף וקצת לא נעים, אבל בהנחה שאין לכם מה להסתיר, חשוב להבין שיש רציונל ברור מאחורי הצעד הזה: רשויות המס מקבלות בדרך זו עוד מידע פיננסי עליכם, מידע המאפשר להן להבין באיזו רמת חיים אתם נמצאים, ובעיקר לוודא שאינכם מעלימים מס בדרך כזו או אחרת. מבחינת הרשויות, זהו טופס חשוב מאוד.
מהי בעצם הצהרת הון?
כאמור, הצהרת הון היא הדרך של רשויות המס להבין את התמונה המלאה לגבי ההכנסה של כל אדם. לכן, אגב, מתבקשת הצהרת הון ראשונה כבר כמה חודשים אחרי פתיחת עסק (בדרך כלל, לפעמים זה יכול לקחת גם שנים): אדם שפותח עסק הוא ״שחקן חדש״ על מפת העסקים, והצהרת ההון מאפשרת לרשות המיסים להכיר אותו יותר.
הצהרת ההון כוללת בפועל את ההכנסות ואת ההון הקיים של המדווח – הן זה העסקי והן זה הפרטי. במילים אחרות, רשות המיסים לא מבקשת רק את הפירוט לגבי ההכנסות והנכסים שלכם כבעלי עסק, אלא גם את אלו הפרטיים, כולל כאלו שברשותכם עוד לפני הקמת העסק, וכולל כאלו של בני הזוג ושל הילדים שלכם, אם יש.
הצהרת הון מוגשת אחת לכמה שנים, לרוב בין שלוש לחמש שנים. כל הצהרת הון חדשה מאפשרות לרשות המיסים לבצע השוואה מול הצהרת ההון הקודמת, וכך לדעת עוד על מצבכם הכלכלי והפיננסי. את הצהרת ההון יש למלא עד 120 יום מהמועד שבו דרשה הרשות הצהרה חדשה.
מה כוללת הצהרת הון?
באופן טבעי, הצהרת הון כוללת הרבה מאוד פרטים אותם יש לספק, כמובן – בהתאם למצבכם הפיננסי והאישי. בין היתר היא תכלול דרישה לדיווח על הפרטים הללו:
- חשבונות בנק בארץ ובחו"ל
- נדל"ן בארץ ובחו"ל
- תוכניות חיסכון, פיקדונות, קרנות ועוד
- ניירות ערך
- כלי רכב
- תכולת בית – לרוב מכשירים שעלותם יותר מ־1,000 שקל, וכן תכשיטים, כספות וכדומה
- הלוואות, משכנתאות ושאר התחייבויות
- חייבים (כלומר אנשים שחייבים לכם כסף)
- רכוש וסכומים הנכללים במסגרת הסכמי ייפוי כוח או נאמנות, כמו גם בחשבונות בנק שבהם אתם מורשי חתימה
- זכייה בהגרלה, זכייה בהליכים משפטיים (כאשר מדובר בזכייה בכסף, כמובן) וכדומה.
מי צריך למלא הצהרת הון?
הקבוצה המרכזית שנדרשת להכין הצהרות הון אחת לתקופה היא אלו אשר חייבים בהגשת דו"ח שנתי – כלומר כל עצמאי (כולל עוסק פטור) או חברה בע"מ. גם בעלי מניות מהותיים, כלומר כאלו אשר מחזיקים בשיעור מניות גדול של מניות חברה, נדרשים לכך, ואפילו שכירים – אשר מכניסים יותר מסכום מסוים שקובעת רשות המיסים אחת לתקופה (בשנת 2019, למשל, מדובר היה על 653,000 שקל בשנה). עוד מקרים שיכולים לגרור דרישה להצהרת הון גם משכירים הם רכישת נכס מקרקעין, רכישה של רכב יוקרה או חשד להעלמת מס.
איך מגישים הצהרת הון?
טופס הצהרת הון נקרא טופס 1219, ובו ישנם כל הפרטים שעליכם למלא. את הטופס אפשר להגיש או פיזית, כלומר להגיע אל סניף רשות המיסים הרלוונטי ולהגישו לפקיד השומה, או בצורה מקוונת, דרך הרשת. ישנה גם אפשרות שלישית, והיא הגשת הצהרת הון על ידי רואה החשבון שלכם.
מהי הצהרת הון ראשונה?
כפי שציינו למעלה, כמעט כל אדם שפותח עסק חדש נדרש להגיש הצהרת הון ראשונה המיועדת לאפשר לרשות המיסים מידע ראשוני על ההון שלכם. לרוב תידרשו להגיש הצהרה כזו כמה חודשים אחרי שהעסק נפתח באופן רשמי.
ההצהרה הזו חשובה מאוד, שכן ממנה ייגזרו גם הצהרות ההון הבאות שלכם, ולכן חשוב מאוד להקדיש לה תשומת לב רבה, בטח ובטח כמי שלא עשו זאת בעבר (כנראה). העצה הטובה ביותר היא להגיש הצהרת הון ראשונה רק בעזרת רואה חשבון, שידע למה לשים לב ומה לא להשמיט.
בשורה התחתונה
הצהרת הון אולי נשמעת מלחיצה, אבל בפועל מדובר בהליך טכני ובירוקרטי שלא מסובך מדי לביצע. כמובן, חשוב להקדיש לו את מלוא תשומת הלב, לדייק בדיווחים, ואם אפשר – להיעזר באיש מקצוע שיסייע לכם לתפור את המשימה בראש שקט ובלי סיבוכים מיותרים.