מאמר זה מכיל ויעסוק בנושאים הבאים:

זוכרים איך הקפדתם על ניהול ספרים נכון לאורך השנה? הוצאתם חשבוניות מסודרות, קבלות לפי הזמן ושמרתם הוצאות? כל זה לא היה לשווא – העבודה הזו הולכת להשתלם, כי אם אתם קוראים את המילים האלו בין החודשים אפריל-מאי, זה אומר שאביב הגיע – דוח שנתי בא! הגיע הזמן להגיש את הדוח השנתי, אז תכינו קפה, ובואו נתחיל, כי אתם בדרך לעבור עוד שלב משמעותי בדרך העצמאית שלכם. 

אז קודם כל ולפני הכל,  מהו דוח שנתי למס הכנסה? 

דוח שנתי, או בשמו הפחות קליט דוח 1301 – הוא דוח אותו מתבקשים להגיש בעלי עסקים מידי שנה למס הכנסה, עבור שנת המס שחלפה. מטרת הדוח היא לשקף את מחזור ההכנסות וההוצאות של העסק כדי לברר מה שיעור מס הכנסה שצריך לשלם עבורה. לאחר הגשת הדוח מס הכנסה מעדכן את בעלי העסקים אם עליהם לשלם מס נוסף או אם הם זכאים להחזר, שזה תמיד נחמד. כלומר, רק אחרי הפקת הדוח ניתן לדעת מה חבות העסק למס הכנסה.

דבר נוסף שאפשר ללמוד מהדוח הוא תשובה לשאלה האם זה הזמן לבצע מעבר מעוסק פטור לעוסק מורשה. הדוח משקף את כל פעילותו הכלכלית של העסק, ולכן קל לדעת מה היה גובה ההכנסה השנתי  ולהבין האם נחצתה תקרת ההכנסות הרלוונטית.

האם כל עוסק פטור חייב להגיש דוח שנתי?

בוודאי. על פי החוק כל עסק עצמאי מחויב בהגשת דוח שנתי למס הכנסה, כולל עוסק פטור, שאמנם פטור מגבייה ותשלום מע״מ אבל מחויב בהגשת דוח שנתי. 

החריגים היחידים הם עסקים קטנים שמחזור ההכנסות שלהם (כולל קצבאות ומענקים מסוימים המוגדרים על ידי מס הכנסה) לא עולה על 60,000 ש"ח, שיכולים להסתפק בהגשת דוח שנתי מקוצר. 

זו גם הזדמנות מצויינת להזכיר מי יכול להיות עוסק פטור – רק עסק שמחזור ההכנסות שלו לא עולה על 120,000 ש"ח בשנה, (נכון לשנת 2024), למעט עסקים מסוימים (רו״ח, מטפל ועוד) המחוייבים להיות עוסק מורשה.

מי עוד חייב בהגשת דוח שנתי מקוון?

חוץ מבעלי עסקים, ישנם שכירים החייבים בהגשת דוח שנתי למס הכנסה מכל מיני סיבות: בעלי נכסים, מייצגים מסוימים, ועוד רשימה ארוכה מאוד של חייבים שלא נרחיב עליה כאן, אבל אפשר למצוא אותה במלואה בסעיף 131 לפקודת מס הכנסה.

איך להגיש דוח שנתי?

אז בואו נדבר תכל'ס. איך מגישים דוח שנתי לעוסק פטור? אפשר לגמרי לעשות את זה בעצמכם, או לבקש ממייצג מטעמכם – לרוב רואה החשבון שלכם – לעשות זאת עבורכם. 

לפני שמתחילים, תשמחו לדעת שעם מורנינג אפשר להפיק בקלות דוח הכנסות, דוח הוצאות ועוד מגוון דוחות שהופכים את העבודה על הדוח השנתי להרבה יותר נוחה וזורמת. 

הגשת הדוח מתבצעת דרך אתר רשות המסים. נכנסים לאתר ובוחרים את הדוח (זוכרים את השם שלו? 1301). לאחר מכן תתבקשו למלא מספר פרטים טכניים על עצמכם ועל העסק, לא משהו שלא התבקשתם למלא בעבר: שם מלא, כתובת, טלפון וכו', כולל פרטי בן או בת הזוג שלכם במידה ויש, ואופן ההכנסה שלהם. 

מיד אחר כך צריך למלא את הרווחים וההוצאות של השנה החולפת במקומות המיועדים לכך, אז תכינו את פנקס הקבלות בשלוף. כמובן, אם אתם עובדים עם מורנינג תוכלו לקבל את כל הנתונים הללו בכמה קליקים דרך המערכת. 

מעבר לרווחים והוצאות, תתבקשו לפרט גם על הפרשות ונקודות זכות כמו הפרשות פנסיה, קופות גמל, ביטוח חיים, ביטוח לאומי, קרנות השתלמות ועוד. חשוב מאוד לא לפספס אף סעיף, זה יכול להיות שווה לכם לא מעט הטבות מס. 

לצד מילוי מדויק ומוקפד של הפרטים בדוח, יש לצרף מסמכים ונספחים נלווים, כמו אישור עוסק פטור, אישורי ניכוי מס במקור, פירוטי הפקדות, דוח 106 של בן/בת הזוג ועוד. 

סיימתם למלא את כל הפרטים? צרפתם את כל המסמכים הנלווים? בטוחים? תבדקו רגע שכלום לא התפספס שם, בדקתם? מעולה.  הגיע הזמן לשגר את הדוח.  

עם שיגור הדוח, נדרש שלב אחד אחרון ומאוד חשוב – הגשת הדוח לפקיד השומה. אם לא תבצעו את השלב הזה כאילו לא הגשתם את הדוח בכלל. זה הרבה יותר פשוט ממה שזה נשמע, והכל קורה דיגיטלית באתר רשות המיסים. 

חשוב להדגיש שוב: אם אתם עובדים עם רו״ח, רוב עבודת איסוף הנתונים והגשת הדו״ח תעשה על ידו, ובכל זאת, חשוב להכיר את התהליך. 

עד מתי עוסק פטור צריך להגיש דוח 1301?

בדרך כלל עד ה-30 באפריל בשנה העוקבת לשנת המס החולפת. מידי שנה מסיבות כאלו ואחרות תיתכן דחייה מסויימת בהתאם לכל מיני קריטריונים. מומלץ להתעדכן באתר רשות המסים במועדי ההגשה הרלוונטיים לכל שנה. בכל אופן, אם יש לכם רו״ח, הוא ידע לעדכן אתכם מתי נדרש הדוח. 

האם ניתן להגיש דוח שנתי לבד?

בגדול, כן. אבל מומלץ באופן כללי להיעזר תמיד ברו"ח, לא רק בהגשת הדוח השנתי, אלא בכל מה שקשור לעבודה השוטפת בניהול הפיננסי של העסק, זו העבודה שלהם, תנו להם לעשות אותה על הצד הטוב ביותר ותנצלו את הזמן שהתפנה לכם כדי לנהל ולפתח את העסק שלכם. 

אם בכל זאת אתם מעדיפים לבד, זה לגמרי בסדר, רק חשוב להקפיד לא להחסיר שום פרט, שום הכנסה וגם לא לפספס אף הוצאה או הפרשה. לכל דבר יש משמעות ויכול לעלות או להיות שווה לכם לא מעט. אגב, ניתן לעשות כמעט כל פעולה הקשורה לרשות המיסים באופן מקוון, כולל פתיחת תיק עוסק פטור, הגשת דוח שנתי כמובן וגם סגירת תיק עוסק פטור

לסיכום, דוח שנתי מגיע פעם בשנה ולא צריך לחשוש ממנו, הוא כאן כדי לעזור לכם והוא שווה לא מעט כסף.