אז החלטתם לסגור את העסק. לא משנה מה הן הנסיבות (מצאתם את ג׳וב חייכם והפכתם להיות שכירים או פשוט החלטתם שהגיע הזמן להמשיך הלאה) טוב שבאתם, כי חשוב שתדעו איך לעשות את זה נכון ותמנעו מתשלומים מיותרים. אנחנו כאן כדי ללוות אתכם שלב שלב בתהליך ולעזור לכם לבצע פרידה נקיה, מסודרת, והכי חשוב – פטורה מחובות נגררים. 

סגירת עוסק פטור – למה חשוב לעשות את זה כמו שצריך?

עסק פתוח משמעותו עסק פעיל, שחייב בדיווח על מחזור שנתי, ובהמשך לכך בתשלום מיסים, ביטוח לאומי וכל המשתמע מכך. כל עוד העסק פעיל תדרשו להקפיד על ניהול הספרים שלו, ואם העסק כבר לא פעיל, סביר להניח שאין לו הכנסות, ואתם לא רוצים למצוא את עצמכם במצב בו אתם חייבים תשלומים בגין עסק שכבר לא עובד. 

מסמכים נדרשים 

ממש כפי שניהלתם את העסק מול מס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי, כעת תצטרכו לסגור אותו מול שלושתם בנפרד, וכדי לעשות זאת, יש כמה מסמכים שתדרשו למלא ולהגיש:

  1. סגירת התיק מול מע"מ
    הגשת טופס 18 – הודעה על סגירת עסק/הצהרה, בו תצטרכו למלא את פרטי העוסק, הנכסים, המלאי, מתי הפסקתם את הפעילות שלו, האם מכרתם אותו, יתרות וכו'. תמצאו שם גם פירוט על עוסק מורשה ושותפות, אבל זה לא רלוונטי עבורכם.
    את הטופס הזה ניתן להוריד מאתר רשות המסים, ולשלוח למשרד האזורי בו רשום העוסק. 
  2. סגירת התיק מול מס הכנסה
    כאן נדרש טופס בעל שם ארוך במיוחד שנקרא "טופס דרישת פרטים בדבר סגירת עסק/משלח יד" ובשמו העממי – טופס 2550, אותו ניתן להוריד מאתר רשות המסים. בעסקים בהם הועסקו גם עובדים, יש צורך בסגירת תיק ניכויים, אותה גם יש לבצע דרך אתר רשות המיסים.
  3. סגירת התיק מול ביטוח לאומי
    מילוי טופס 6101, דין וחשבון רב שנתי. מדובר בטופס שכבר מלאתם פעם אחת כאשר פתחתם תיק עוסק פטור, וכעת יש למלא אותו שוב בהתאם לשינויים בעסק ולהוכיח שהוא נסגר. 
  4. העסקתם עובדים בעסק?
    יש עוד טופס שתצטרכו להגיש לביטוח לאומי, טופס 699 הלוא הוא "טופס הודעת מעסיק על סגירת תיק הניכויים". תוכלו להגיש אותו בקלות דרך האתר של ביטוח לאומי, בדואר, או פיזית, כמו שאתם אוהבים, במשרדי ביטוח לאומי.

המדריך לסגירת עוסק פטור – שלב אחר שלב 

שלב ראשון: סגירת התיק מול מע"מ

לאחר שהחלטתם לסגור את העסק ולעצור את הפעילות שלו, יש לכם 15 ימים לדווח על כך למע"מ ולכן זה צריך להיות הדבר הראשון שאתם עושים לפני שתמשיכו לשלבים הבאים. 

את הדיווח עושים באמצעות טופס 18 עליו פירטנו בשלב המסמכים. סגירת עסק היא גם ככה תהליך בירוקרטי אפור וארוך, אז אם אתם מחפשים דרך קצת יותר קלה וידידותית לעבור את השלב הזה, יש אפשרות להגיש בקשה מקוונת להצהרה וסגירת התיק במע"מ, מבלי להדפיס דפים ומבלי לגשת למשרדים. בכל מקרה חשוב להקפיד למלא את כל הפרטים ולא לפספס אף סעיף שרלוונטי עבור העסק שלכם. לאחר סגירת התיק מול מע"מ, תקבלו אישור סגירת תיק, פשוט שמרו את האישור הזה למקרה הצורך.

שלב שני: סגירת התיק מול מס הכנסה 

תצטרכו למלא ולהגיש את טופס 2550 עליו הסברנו קודם. את הטופס הזה עליכם להגיש עד 90 יום ממועד הפסקת הפעילות של העסק, ובמידה והעסקתם עובדים יש לבצע מולם תהליך מסודר של הפסקת עבודה. את הגשת הטופס תוכלו לעשות דרך האתר, אך מומלץ להגיע פיזית למשרדי מס הכנסה למקרה שטרם הגשתם את הדוח השנתי, ואז כבר עדיף שתגישו את הכל במכה אחת.

שלב שלישי: סגירת התיק מול ביטוח לאומי

כל אזרח בישראל משלם ביטוח לאומי בהתאם למצבו התעסוקתי, ולכן חשוב מאוד לסגור את התיק מול ביטוח לאומי כמה שיותר מהר כדי לא להגיע למצב שאתם משלמים דמי ביטוח לאומי המותאם לעצמאיות ועצמאים  כשאתם כבר בסטטוס אחר. עבור השלב הזה יש להגיש את טופס 6101, "דין וחשבון רב שנתי", ואת טופס 699 "הודעת מעסיק על סגירת תיק הניכויים" אם העסקתם עובדים. ההגשה מתבצעת דרך האתר, בדואר או במשרדי ביטוח לאומי. 

שלב רביעי:  עדכון של הרשויות וסגירת חובות

אם שכרתם נכס לשימוש העסק, אם שילמתם ביטוח, חשמל, מים, ארנונה וכו', יש לפעול לעדכן את הרשויות הללו על סגירת העסק, לוודא שאין חובות פתוחים, לכסות אותם במידה וכן, ולפעול לסגור מולם את ההתקשרות. 

שלב חמישי: סגירת החשבון העסקי

אם יש לעסק חשבון בנק עסקי ונפרד מחשבון הבנק הפרטי שלכם, מומלץ לסגור אותו כמה שיותר מהר כדי להימנע מעמלות מיותרות. שימו לב לא לעשות זאת לפני ששילמתם את כל התשלומים האחרונים של העסק וסגרתם את כל החובות שהזכרנו בסעיף הקודם. (כולל משכורות לעובדים, מס הכנסה, ביטוח לאומי, מע"מ, תשלומים לספקים וכו') כך שלא יווצר מצב בו אתם משלמים מחשבונכם הפרטי ו"סופגים" את ההוצאות. 

שלב שישי: שמירת פנקסי הקבלות. 

לפי החוק יש להחזיק בהם למשך תקופה של 7 שנים, למקרה ותדרשו לתת דין וחשבון לרשות המיסים. 

אתגרים נפוצים ופתרונות

גם אם הקפדתם על כל שלב בתהליך,תמיד עלולים לצוף אתגרים נוספים ובעיות לא מתוכננות. אנחנו כאן כדי לנסות ולצפות אותם, וכמובן, לעזור עם פתרונות רלוונטים. 

לא הגשתם דוח שנתי

גם לאחר סגירת העסק, עדיין נדרשת הגשת דוח שנתי לעוסק פטור עבור התקופה האחרונה בה העסק פעל. אז כדי שלא תהיו מופתעים, לפני שאתם ניגשים לסגור את העסק ולמלא את טופס 2550, דאגו להגיש דוח שנתי אחרון שמכסה את כל הפעילות האחרונה שנעשתה בעסק, והכי טוב לגשת למשרדי מס הכנסה ולהגיש את שניהם יחד.

זה מתחבר לעוד אתגר – הבירוקרטיה. קחו בחשבון שמדובר בתהליך ארוך, שלוקח זמן, דורש הרבה תשומת לב ודיוק. אף אחד לא מכשיר אותנו להיות מומחים בבירוקרטיה, אבל היא חלק בלתי נפרד מהתהליך. הכי טוב להיעזר ברואה חשבון, ולהוריד את הדאגה הזאת מהראש. 

שאלות נפוצות 

כמה זמן לוקח לסגור עוסק פטור?

זה תלוי בכמה משתנים – בזמן שייקח לכם להכין ולהגיש את כל הטפסים, אבל גם בקצב של המערכות והרשויות השונות מולן אתם מתנהלים – לכן התשובה היא ככל הנראה כמה חודשים. לא מדובר בתהליך קצר, לכן עדיף לא להתעכב עם הפעולות הנדרשות מצידכן, כך שהתהליך יהיה מהיר ככל הניתן. 

האם ניתן לבצע סגירת עוסק פטור לבד או חובה עם רואה חשבון?

כמו כל חלק בניהול הספרים של העסק, ניתן לעשות את זה לגמרי בעצמכם בתנאי שתקפידו על כל לעשות זאת בהתאם להנחיות. אם אתם לא סומכים על עצמכם או לא מעוניינים בהתעסקות מיותרת, רואה החשבון הוא הפתרון המושלם, והוא יעשה את זה במקצועיות המתבקשת. חובה? זה בטוח לא.

מה הן החובות שלי לאחר סגירת העסק?

למרות שהעסק נסגר, תדרשו לשמור את פנקסי הקבלות שלכם לתקופה של 7 שנים. 
שימו לב: במידה והפסקתם את הפעילות העסקית של העסק אבל לא סגרתם אותו מול הרשויות (כלומר, העסק פשוט לא מייצר הכנסות יותר אבל התיק עדיין פתוח), תדרשו להמשיך ולדווח למע"מ ולמס הכנסה על הכנסות העסק גם אם הן אפסיות, וכל עוד התיק במס הכנסה נשאר פתוח, הוא עלול לצבור חובות מיותרים. 

מה הן הסיבות הנפוצות לסגירת עוסק פטור?

זה יכול לקרות משלל סיבות. העסק בהפסדים, ניהול לקוי, חוסר עניין בתחום העסק ורצון לשנות עיסוק, חזרה להיות שכירים, תביעות ועוד ועוד. הנפוצות מביניהן כנראה יהיו עסק לא רווחי הדורש יותר זמן מאמץ והשקעה רגשית וכספית מהרווחים שהוא מייצר, או חזרה לעבודה כשכירים. מעבר מעוסק פטור לעוסק מורשה למשל, לא מצריכה סגירת תיק עוסק פטור, אלא רק שינוי סטטוס מול הרשויות. 

איך אני יודע אם סגירת העסק בוצעה בהצלחה?

לאחר השלמת כל השלבים בסגירת העסק, תקבלו אישור על סגירת התיקים בכל אחת מהרשויות. אישורים הללו מעידים על כך שסגירת העסק הושלמה בהצלחה. שמרו אותם ליום סגריר (או ליום שאולי יגיע בטעות מכתב על חוב שלא אמור להיות קיים). 

האם עלי להגיש דוחות מס סופיים לאחר סגירת העסק?

בהחלט. הכוונה היא לדוח השנתי, ואותו יש להגיש בכל מקרה, גם אם העסק פעל בפועל רק בחלק משנת המס הרלוונטית.

מהי ההשפעה של סגירת עוסק פטור על זכויותי הסוציאליות?

כל עוד העסק פעיל, גם הזכויות הסוציאליות נכנסות תחתיו. כעת כשהוא נסגר, וכל עוד לא הפכתם להיות שכירים, חשוב להמשיך לשלם ביטוח לאומי, להעביר ההפרשות לפנסיה או קרן השתלמות במידה ויש. 

האם ישנם נהלים או הנחיות מיוחדות לסגירת עסק עוסק פטור שמנוהל בעסק משפחתי?

לא, אין הבדל, ולא משנה מי עבד בעסק, חובת הסגירה היא על האדם על שמו הוא נפתח. סגירת העסק תתבצע באותו האופן ולפי אותם השלבים. 

לסיכום, סגירת עוסק פטור היא תהליך בירוקרטי קצת מציק, אבל אם תקפידו על כל השלבים, הוא אמור לעבור בצורה חלקה ובלי בעיות. החדשות הטובות – עם morning גם החלק הזה יעבור חלק יותר. תוכלו לשלוף בקלות את כל הנתונים של העסק בלחיצת כפתור, וזו עוד דרך לעבור את התהליך בצורה קצת יותר נעימה ונוחה.