מאמר זה מכיל ויעסוק בנושאים הבאים:

סוף סוף פתחתם עסק, אתם מנהלים אותו לגמרי לבד ומבחינתנו אתם יכולים להוסיף לקו"ח את הטייטל "מנכ״ל" מבלי לחכות לקידום, אבל יש עוד משהו שאתם צריכים לנהל ואף אחד לא הכין אתכם אליו – זה כמובן ניהול הספרים של העסק. 

אז במה מדובר? כל עסק, בין אם קטן או גדול, ובמקרה של עוסק פטור – "זעיר" – חייב בניהול ספרים על פי החוק. מה זה הספרים האלו ומי מנהל אותם? כל התשובות ממש למטה. 

מה זה אישור ניהול ספרים?

אישור ניהול ספרים הוא אישור המונפק על ידי רשות המסים עבור עסקים עצמאיים, על כך שהעסק מבצע תיעוד של ניהול החשבונות בהתאם לתקנות המס בישראל. זוכרים את החשבונית/קבלה הראשונה שהוצאתם? זו הייתה הפעולה הראשונה שלכם בניהול הספרים של העסק! ניהול החשבונות הוא בעצם התיעוד שאתם עושים באמצעות פנקס קבלות, לצד דיווח על הכנסות והוצאות בתום כל שנת מס.

איך מוציאים אישור ניהול ספרים לעוסק פטור?

אוקיי, הדבר הראשון שצריך לשים לב הוא שכשפותחים עסק דרך רשות המסים, מקבלים גם אישור נחמד שנקרא אישור עוסק פטור. האישור הזה הוא לא אישור ניהול הספרים. בשביל לקבל אותו צריך להגיש בקשה נוספת. עד כאן הכל ברור? יופי, אפשר להתקדם. עכשיו ברמה הפרקטית –  יש להירשם באתר ולהיכנס למערכת הנפקת אישורים, למלא כמה פרטים והאישור יגיע ישירות למייל שלכם. הכל דיגיטלי, נגיש ונוח, ממש כמו שאנחנו אוהבים. 

האם עוסק פטור חייב להוציא פנקסי חשבוניות?

כמובן. כל עסק חייב בניהול ספרים והוצאת פנקס הקבלות או החשבוניות היא צעד הכרחי לכך. זכרו שכעוסק פטור אין צורך בהפקת חשבוניות, ועליכם להפיק אך ורק קבלות. הקבלה היא אסמכתא לכך שהתקבל תשלום בעסק, והשלב הזה בניהול הספרים חשוב מאוד מאחר וזו הדרך לתעד את היקף ההכנסות של העסק שלכם. 

אם וכאשר תעשו מעבר מעוסק פטור לעוסק מורשה, תצטרכו להוציא גם חשבוניות באופן מסודר. בסופו של דבר העסק שלכם צריך לדווח על ההכנסות שלו למס הכנסה, אז הקפידו על סדר ודיוק בפרטים. 

דבר נוסף שחשוב לדעת, הוא שגם אם העסק לא פעיל, כל עוד לא הגשתם בקשה לסגירת תיק עוסק פטור, תצרכו להמשיך ולדווח למס הכנסה בתום כל שנת מס. 

ניהול ספרים הוא מונח שאולי נשמע קצת מאיים בשמיעה ראשונה, אבל בפועל, אם תעשו את הכל נכון ובצורה מסודרת, תוכלו להיות בטוחים שהעסק שלכם מנוהל בצורה אחראית והכי חשוב – חוקית. 

הדרך הנוחה לניהול ספרים יעיל בעסק

שימוש בפנקסי נייר היא דרך אחת לניהול ספרים בעסק, אבל אם אתם מעדיפים פחות ניירת והרבה יותר סדר, לגמרי שווה לעבור לניהול ספרים דיגיטלי, או במילים אחרות – חשבוניות דיגיטליות

עם morning, מערכת ניהול העסק המובילה לעצמאים ועצמאיות, קל להפיק קבלות, הצעות מחיר, דרישות תשלום, דוחות ועוד, כך שניהול הספרים של העסק מרוכז כולו במקום אחד, נגיש ומסודר. כשתגיע העת לדיווחים השנתיים והאפורים, תוכלו לדעת שהכל נמצא במרחק לחיצה.