נעים מאוד, קוראים לי שקד אדלר ואני מעצבת גרפית וגם חברה בקהילת ״מורנינג של עצמאות״.

כששמעתי על היוזמה שעלתה בקהילה, לאפשר לחברי קהילה לכתוב מאמר עבור המגזין של מורנינג, ידעתי שאני חייבת לדבר על הדרך בה עיצוב גרפי משפיע על העסקים של כולנו.

אני מאמינה שבאמצעות הידע והכלים שמיד אחלוק איתכם (בצורה של שלוש שאלות נפוצות שאני מקבלת לגבי עיצוב גרפי), תוכלו לשפר את הבחירות שנעשות סביב עיצוב בעסק שלכם ו/או בחירת בעל מקצוע מתאים, וכך להוביל את העסק שלכם קדימה.

שאלה 1: האם עיצוב גרפי ׳וואוו׳ יקדם את העסק שלי?

התשובה המעט-מפתיעה שלי היא: זה תלוי. אין ספק שאסתטיקה היא חשובה, אבל היא רק חלק אחד מהתמונה כולה. עיצוב גרפי מדויק הוא בעצם תרגום ויזואלי של המהות של העסק שלנו, וגם של הערכים והמסרים שעומדים בבסיסו.

רוצים דוגמאות? בשמחה: אם, למשל, נסתובב בשוק ופתאום נראה בסטה עם שילוט מרשים, לוגו מהודק ומינימליסטי וחלל מעוצב בסטייל, ייתכן ונטעה לחשוב שמדובר במעדנייה, או במקום שמוכר במחירי פרימיום.

דוגמה הפוכה (ונפוצה) תהיה שבחיפושינו אחרי מוצר איכותי, אמין ומקצועי ניתקל באתר אינטרנט עם עיצוב לא מוקפד, כזה שיעורר בנו חשש להזמין ממנו מוצרים (בהנחה שאין לנו היכרות מוקדמת עם העסק).

לכן חשוב לבצע התאמה מלאה בין המיתוג והעיצוב הגרפי – לעסק שלנו.

שאלה 2: איך נכון לבחור מעצב או מעצבת גרפיים טובים לעסק שלי? 

יש שלוש איכויות שלפיהן כדאי לבחון האם בעל המקצוע שלפני הוא איכותי, או יותר נכון מתאים לי:

האיכות הראשונה היא חיבור.
נבקש מהמעצב או המעצבת תיק עבודות ומולו נשאל את עצמנו בפשטות: ״האם אני מתחבר/ת לסגנון ולראש של המעצב/ת?״. במידה שהתשובה שלכם חיובית, אפשר להמשיך לבחון עבודה עם אותו מעצב או אותה מעצבת.

האיכות השנייה (שהרבה פעמים דווקא נשכחת) היא שירות.
עיצוב גרפי הוא מקצוע שירותי מעצם ההגדרה שלו וככזה, חשוב לשאול את עצמנו כמה שאלות לפני שבוחרים במעצב או במעצבת שייקחו את העסק שלנו לידיים: אילו רמזים אוכל למצוא על טיב השירות של שלהם? איך היא או הוא מתנסחים? תוך כמה זמן הם משיבים? האם כרטיסי הביקור ו/או האתר שלהם מוקפדים? גם בשלבי הצעת המחיר יש כבר מערכת יחסים, איך היא מרגישה?

האיכות השלישית היא מקצוענות.
לפעמים קשה לנו להעריך בעל מקצוע שעוסק במקצוע אחר, אבל אפשר ללמוד הרבה מתיק העבודות של מעצב (גם מהעבודות עצמן וגם מהאתר עצמו בהן הן מוצגות). בנוסף, נוכל להתרשם מהמקצועיות של המעצב או המעצבת בשיחה פשוטה, בה נוודא שהם מבינים את הצרכים שלנו, ומתוך זה ידעו לתרגם אותם לשפה חזותית.

שאלה 3: אין לי הרבה תקציב, האם כדאי לי לעצב לבד?

לפעמים כן! זו התשובה הקצרה, אבל – יש פה ״אבל״: עיצוב גרפי עצמאי מומלץ רק (!) במידה שיש לכם חוש אסתטי מפותח, יכולת טכנית וכמובן – זמן.  

כמו שכתבתי למעלה, בשאלה הראשונה, עסקים לא בהכרח קמים ונופלים על עיצוב ויש עסקים קטנים שבהחלט יכולים לייצר לעצמם תוצרים סבירים. מפתיע שדווקא אני, מעצבת גרפית עצמאית, כותבת את זה? יכול להיות, אבל כבעלת מקצוע אני יודעת שמעצבים ומעצבות כמוני אוחזים בכלים, הבנה ומיומנות שמאפשרים יצירה ברמה ומהירות גבוהה, כאלה שבדרך-כלל אין להם תחליף. 

למשל, לפעמים עיצוב מסוים ירגיש לכם לא מוצלח ולא תדעו לשים את האצבע על מה לא עובד שם, אבל בעל מקצוע טוב יוכל לזהות בקלות את הפערים והבעיות וגם לתקן אותם. דוגמה אחרת היא שעשוי לקרות מצב בו תעצבו תמונה יפה מאוד לפוסט, אבל היא לא תשרת את המסר שאותו אתם מבקשים להעביר. 

תחשבו על זה ככה: עיצוב גרפי הוא בעצם כמו להלביש את העסק שלנו. אז… באיזו מלתחה אתם בוחרים להלביש את העסק שלכם?

שלכם
שקד אדלר

שקד אדלר היא מעצבת גרפית בוגרת המכון הטכנולוגי חולון ונטקראפט. היא לקחה חלק כמעצבת פרינלס בפרויקטים עבור דואר ישראל, פונטביט, מגזין ליברל ומשרדי פרסום דיגיטלי שונים. ״הכיף שלי הוא לקום בבוקר, ולתרגם את המסרים והמהות של העסק שאיתו אני עובדת לחוויה חזותית בעזרת עיצוב גרפי ואנימציה״.