חולמים לפתוח חנות אונליין ולא יודעים מאיפה להתחיל? אל דאגה, אתם לא לבד! וורדפרס עם WooCommerce היא אחת הדרכים הכי פופולריות (ולא פחות חשוב – הכי גמישות) להקים חנות דיגיטלית בלי לשבור קופת חיסכון. במדריך הזה נעשה סדר בשלבים, נוריד את מחסום הפחד מהטכנולוגיה, וניתן לכם את כל הכלים לבנות חנות שעובדת – וגם מוכרת. קדימה, מתחילים!
למה לבחור בוורדפרס לבניית חנות אונליין?
שופיפיי או וורדפרס (עם ווקומרס), זאת השאלה. כשבונים חנות אונליין, הדבר האחרון שרוצים זה להיתקע עם מערכת מסורבלת או מוגבלת. בדיוק בגלל זה וורדפרס עם WooCommerce היא אחת הבחירות הפופולריות ביותר בכל הנוגע לחנויות אינטרנטיות. המערכת של וורדפרס היא גמישה, נוחה לשימוש, ולא פחות חשוב – אתם אלה שקובעים את הכללים. אין עמלות נסתרות על מכירות, אין מגבלות על עיצוב, ואפשר להרחיב את החנות בקצב שמתאים לכם. תוסיפו לזה קידום אורגני טוב בגוגל, חוויית משתמש מותאמת אישית ואינסוף אפשרויות לפיתוח – וקיבלתם פלטפורמה שנבנתה כדי לעזור לעסק שלכם להצליח. כמובן, גם לפלטפורמת shopify יש יתרונות משלה, אבל היום נתרכז באלו של וורדפרס.
למי זה מתאים ולמי פחות?
למי זה מתאים?
וורדפרס עם WooCommerce מושלמת למי שרוצה להרוויח ממכירות באינטרנט ומעוניין בשליטה מלאה על החנות שלו – מעיצוב ועד אופן התפעול. היא אידיאלית לבעלי עסקים שמחפשים גמישות, רוצים להתאים את החנות למותג שלהם, ולחסוך בעמלות פלטפורמה מיותרות. אם יש לכם ראש טכני (או נכונות ללמוד), תוכלו ליהנות מאפשרויות בלתי מוגבלות בעיצוב, שדרוג וקידום החנות בגוגל.
למי זה פחות מתאים?
אם אתם מחפשים פתרון "הכל כלול" בלי התעסקות טכנית, אולי עדיף לבדוק פלטפורמות אחרות. וורדפרס דורשת תחזוקה, עדכונים שוטפים ואחריות על אבטחה ואחסון. בנוסף, אם אתם רוצים להקים חנות דרופשיפינג מהיום למחר בלי ללמוד איך המערכת עובדת – יכול להיות שפתרון כמו Shopify יהיה נוח יותר עבורכם.
כמה זה עולה?
עלות אחסון ודומיין
אחסון: כל אתר צריך להיות מאוחסן על גבי שרת, ולכן תצטרכו לרכוש חבילת אחסון. חברות אחסון בחו"ל בדרך כלל יעלו בין 50 ל-70 דולר לשנה בממוצע בעוד שחברות אחסון מקומיות נוטות להיות יקרות יותר – עד פי שניים במחיר. העלות משתנה גם בהתאם לנפח האחסון הנדרש ולכמות הדומיינים (כתובות האתרים) עבורם תרצו את שטח האחסון.
דומיין: עלות דומיין משתנה בהתאם לסיומת (.com, .co.il וכו') דומיין ישראלי יעלה כ-70 ש"ח לשנה, בעוד דומיין לא ישראלי יעלה מעט פחות, בסביבות ה-50 ש"ח לשנה.
עלות תבניות ותוספים
אם בעבר כדי לבנות אתר מקצועי הייתם צריכים לרכוש תבנית פרימיום, היום בזכות תוספים לבניית אתרים (פייג' בילדרים) כמו אלמנטור, אפשר לעצב את האתר בדיוק איך שאתם רוצים, בלי צורך בתבנית קבועה, ובלי ידע מוקדם. השימוש באלמנטור כרוך בעלות שנתית מתחדשת.
שיווק ופרסום
בנוסף, לא משנה באיזו פלטפורמה בחרתם, יש לקחת בחשבון עלויות של שיווק ופרסום, כמו גם קידום ממומן. קידום אתרי איקומרס זה תחום בפני עצמו, וחשוב להבין בו על מנת שתוכלו לעשות את זה נכון מבלי לשלם מחיר גבוה. בסופו של דבר המטרה היא להוציא X על פרסום כדי להשיג X פלוס משהו בעמודת ההכנסות עבור כל רכישה.
האם ניתן לבנות חנות לבד או שצריך מתכנת?
בהחלט אפשר לבנות חנות לבד, במיוחד אם אתם בוחרים בתבנית מוכנה ומדריכים שנמצאים באינטרנט. וורדפרס ו-WooCommerce ידידותיות למשתמש, חינמיות לחלוטין ומאפשרות בנייה עצמאית ללא צורך ביצירת קוד.
עם זאת, אם אתם רוצים חנות עם עיצובים מותאמים אישית, פונקציות מיוחדות או אינטגרציות מתקדמות, ייתכן שתרצו להיעזר במתכנת מקצועי שיבצע את ההתאמות הנדרשות.
איך להקים חנות ב-WooCommerce? (החלק הפרקטי)
שלב 1: התקנת וורדפרס
השלב הראשון הוא התקנת מערכת וורדפרס על השרת שלכם. כדי לעשות זאת, תצטרכו לבחור בחברת אחסון אתרים ולקבל ממנה שטח אחסון על גבי השרתים שלה. לאחר מכן תוכלו להתקים את וורדפרס על השרת.
רגע – אבל בשביל מה צריך את זה?
אחסון אתרים, או ווב הוסטינג, זה בעצם מחשב פיזי שמשכירים מחברות אחסון מקצועיות ויושב איפה שהוא בעולם, ומיועד ספציפית לאחסון אתרי אינטרנט. למה עושים את זה? מכיוון שמחשב ביתי לא יכול וגם לא מיועד לאחסון חנות אינטרנטית.
טיפ מאיתנו – מומלץ לבחור במרכז שרתים שקרוב יותר פיזית לקהל היעד אליו אתם מייעדים את האתר כדי לשפר את מהירות הגלישה בו. (למשל, אם אתם מייעדים את החנות שלכם לקהל הישראלי, מומלץ לבחור במרכז שרתים הממוקם בישראל).
חבילות האחסון שמציעות חברות השרתים משתנות בהתאם למחיר/ ההבדל העיקרי בין כל חבילה הוא כמות האתרים שיהיה אפשר לאחסן בה, וכמות הגולשים שיכולים לגלוש במקביל באתר.
יש שני סוגים של ווב הוסטינג – מנוהל ועצמאי
אם בחרתם בהוסטינג מנוהל, יהיה עליכם רק להפעיל את התקנת וורדפרס בלחיצת כפתור, ואם בחרתם בהוסטינג עצמאי, תצטרכו להוריד את הגרסה העדכנית מ-wordpress.org ולהתקין אותה על השרת שלכם.
בעת רכישת האחסון תשלמו גם על רכישת הדומיין. אין יתרון משמעותי לדומיין מקומי (co.il) על פני הבינלאומי (com.) וזה נטו עניין של נוחות/הרגל.
שלב 2: התקנת WooCommerce
השלב הבא הוא התקנת תוסף WooCommerce. זהו תוסף חינמי שמוסיף את כל הפיצ'רים של חנות אונליין לוורדפרס. תחת עמוד תוספים, יש ללחוץ על ״הוספת תוסף חדש״ ולחפש את המילה WooCommerce בשורת החיפוש
שלב 3: הגדרת החנות
השלב הבא הוא להגדיר את החנות שלכם בהתאם לצרכים העסקיים שלכם. ב-WooCommerce יש הגדרות רבות שיכולות לעזור לכם להתאים את החנות באופן מושלם למוצרים שאתם מוכרים:
עיצוב ומבנה האתר
ניתן להוריד תוספים עם תבניות עיצוב שונות המתאימות לחנויות. בהתאם לבחירה, ניתן יהיה לערוך בלוח הבקרה את כל העמודים באתר.
בלחיצה על לשונית "עמודים" בלוח הבקרה ניתן לראות את כל עמודי ברירת המחדל שאחראים על הפעילות התקינה של החנות, שימו לב שכל העמודים חשופים בפני הגולשים מלבד אלו שתגדירו כפרטיים.
אם האתר מוגדר בעברית, שמות העמודים יופיעו גם הם בעברית. לשמות העמודים יכולה להיות חשיבות ברמת SEO ולכן שווה להקדיש זמן ומחקר לקביעת שמות העמודים המרכזיים באתר.
אז איך בכל זאת אפשר להסיר/לערוך אותם? דרך "התאמה אישית" בבר העליון של וורדפרס. תחת "תפריטים", שם תוכלו גם לערוך/לשנות/להסיר/להוסיף תפריטים שונים.
ישנן עוד מגוון רחב של אפשרויות עיצוב והתאמה אישית ואפשר לשחק איתן כאוות נפשכם – החל מהצגת סכום בתפריט סל הקניות ועד לצבעי הכפתורים. מאחר והאפשרויות הן אינסופיות ותלויות בתבנית בה בחרתם לעבוד, נעבר לשלב הטכני, שהוא כמובן, הקריטי יותר כאשר מקימים חנות אינטרנטית.
מאפייני החנות
כעת נגדיר את כל המאפיינים הטכניים של החנות שלנו (מיקום, מטבע, מסים וכו')
דרך לוח הבקרה, לחצו על לשונית "ווקומרס", בחרו ב"הגדרות" וודאו שאתם עומדים על לשונית "כללי". (כשלוחצים על הגדרות העמוד שנפתח כברירת מחדל הוא יהיה "כללי").
משלוחים – הגדירו את הכתובת, עיר, המדינה, מיקוד וכו'. לאחר מכן, יש להגדיר לאילו מדינות החנות שלכם מוכרת, ולאן היא תבצע משלוחים. המדינות שתבחרו בשלב זה יוצגו ללקוחות בשלב התשלום. ניתן לבחור במכירה למדינות ספציפיות או "לכל המדינות למעט…" – ולסנן מקומות ספציפיים. באפשרות למשלוח ניתן גם כן לערוך בהתאם להעדפות שהגדרתם עבור החנות שלכם.
מיקום ברירת המחדל של הלקוח – אם הלקוח לא מילא את שדה המדינה שלו, המחירים והמיסים יקבעו לפי ההגדרה הזאת. השדה הזה כולל גם את הגדרות איתור גיאוגרפי – אפשרות שמאתרת את מיקום הלקוח אוטומטית לפי כתובת ה-IP שלו. היא מתאימה לאתרים שמוכרים לקהל בינלאומי. בלשונית "משלוחים" אליה נגיע בהמשך, נוכל להגדיר את סוגי המשלוח, תעריפים וכו'.
הפעלת מיסים – כאשר מוכרים בישראל בלבד לא חייב לסמן את האפשרות הזאת כי לפי החוק חלה חובה להציג מחירים כולל מע"מ, אבל כשמוכרים לקהל בינלאומי חשוב לסמן אותה על מנת שבמידה והקונה ממוקם בישראל, המע"מ יתעדכן אוטומטית בעת הרכישה.
הפעלת קופונים – מאפשר להגדיר ולהשתמש בקופונים בחנות שלכם, ואפשרות לחישוב קופוני הנחה ברצף. מה הכוונה? שבמידה ויש יותר מקופון אחד, הקופון הראשון מעניק הנחה למחיר המוצר המלא, הקופון השני ייגזר מהמחיר לאחר ההנחה הראשונה, וכן הלאה.
הגדרת מטבע – ניתן להגדיר מראש את המטבע איתו תרצו שיוצגו מחירי המוצרים באתר. אם אתם מוכרים בישראל אז מן הסתם שיש לבחור בשקל חדש. אם אתם מוכרים לקהל בינלאומי, מומלץ לבחור בדולר. אם אתם מוכרים לקהל אירופאי, תוכלו לשקול להשתמש ביורו.
טאב מוצרים
כאן עדיין לא נערוך את מוצרי החנות, רק נגדיר כמה ברירות מחדל קוסמטיות ותכונות שישפיעו על חווית הרכישה באתר. הדבר הראשון שצריך להגדיר הוא את עמוד החנות של האתר, בו יוצגו המוצרים באופן אוטומטי לאחר שנעלה אותם לאתר. מה שטוב כל כך בתוסף הווקומרס, הוא שהעמוד הזה כבר נוצר תחתיו אוטומטית וזה חוסך לא מעט העבודה.
מתחת לשדה הזה, יש אפשרות לבחור ב"הפניה לסל קניות". בחירה באפשרות זו תאפשר לגולשים להגיע אוטומטית לסל הקניות לאחר הוספת מוצרים לסל. הפיצ׳ר הזה שימושי בעיקר בחנויות בהן לרוב לא יירכש יותר ממוצר אחד.
עוד פיצ׳רמ ומלץ מבחינת חוויית משתמש (וכתוצאה מכך גם מבחינת הגדלת מכירות) היא בחירה בכפתור AJAX, שמאפשר הוספה מהירה של מוצרים לסל מעמודי ארכיון ללא צורך בריענון של העמוד.
דבר נוסף ויש שיגידו שחשוב לא פחות מחווית המשתמש, הוא בחירה בהצגת דירוג מאומת של גולשים/לקוחות. בחירה באפשרות להציג ביקורות של לקוחות עשויה לעזור בהגדלת המכירות (בהנחה שהביקורות חיוביות).
בלשונית "מתקדם" תוכלו לראות את כל עמודי החנות הרלוונטים עבור שלב הרכישה – סל קניות, תשלום, חשבון אישי – שמופיעים שם כבר אוטומטית תודות לתהליך ההתקנה הראשוני.
הגדרת משלוחים
כפי שציינו קודם, את הגדרות המשלוח יש להגדיר בלשונית נפרדת של "משלוחים". היא מחולקת לעוד 3 תתי קטגוריות – אזורי משלוח, אפשרויות משלוח, וסוגי משלוח.
מה ההבדל בין כל אחד מהם? מיד נבין:
אזור משלוח – הכוונה לאן החנות שלכם שולחת את המוצרים שלה. יש להגדיר את שם האזור ולאחר מכן "אזורים בתוך האזור". בשם האזור מזינים שם של מדינה או יבשת, ובאזורים יש להזין טווחי מיקוד רלוונטיים.
אפשרויות משלוח – כאן תוכלו להגדיר להגדיר פרמטרים כמו האם להסתיר את חישוב ועלויות המשלוח עד שהגולש יזין את הכתובת, האם לחשב את עלויות המשלוח והמיסים על המשלוח לפי כתובת החיוב או המשלוח של הלקוח וכד׳…
סוגי משלוח – למרות השם המבלבל, זה המקום להציג את אופי המשלוח מהחנות בהתאם לסוגי המוצרים, בין אם מדובר במשלוח קטן/רגיל שעולה פחות, ועד הובלה במידה והחנות מוכרת רהיטים ופריטים גדולים שמצריכים שיטת שילוח יקרה יותר.
עמוד מוצרים
כאן תוכלו לערוך את החנות ולהוסיף אליה מוצרים אמיתיים שתוכלו למכור דרכה.
העלאת מוצר חדש – ליצירת מוצר חדש לחצו על "הוסף חדש".
בעמוד המוצר תוכלו להגדיר את שם המוצר, מומלץ לתת שם ברור ולא כינוי או שם דגם שלא מעיד על סוג המוצר. תחת Atributes תוכלו לפרט על המוצר ברמה הטכנית, החל מחומרים, ארץ ייצור, ותכונות שונות. שימו לב שהטקסט הזה יופיע בעמוד באתר בתחתית עמוד המוצר, ולכן אין טעם להשקיע בניסוח מכירתי או יצירתי, אלא נטו להתמקד בפרטים הטכניים.
קטגוריה – מצד שמאל בעמוד ניתן להגדיר את קטגוריית המוצר ואיפה הוא יוצג. ניתן לבחור קטגוריה ראשית, משנית וכן הלאה. לדוגמא – במידה ומדובר בחנות נעליים תוכלו לבחור מין או גיל כקטגוריה ראשית (נשים, גברים, ילדים) ולאחר מכן קבוצת מוצרים (סנדלים, כפכפים מגפיים וכו').
תגיות – באותו צד בעמוד יש אופציה להגדרת תגיות – מומלץ להשתמש בה, תגיות יסייעו לגולשים באתר שלכם למצוא את המוצרים שהם מחפשים מהר יותר, וממש כמו האשטג ברשת חברתית, הן מקטלגות את המוצרים בהתאם למילות החיפוש שהגולשים יזינו בשורת החיפוש באתר, החל מצבע, גזרה, ועד שם או מספר הדגם.
תיאור המוצר – בחלק התחתון של האתר יש תיבה שנקראת תיאור מוצר קצר, כאן זה המקום שלכם להתפרע. מדובר בטקסט שיוצג ממש מתחת לתמונה של המוצר ולכן יש לנסח אותו בצורה יצירתית שתעשה חשק לרכוש.
תמונה – בצד שמאל של העמוד תוכלו להעלות תמונה. מומלץ להעלות יותר מתמונה אחת של המוצר, על מנת להציג אותו במגוון שימושים ווריאציות במידה ויש לו צבעים שונים או מאפיינים שחשוב להראות, ועשויים להגביר את הסיכוי לרכישה.
נתוני מוצר – הגדירו מחיר מלא ומחיר מבצע. תוכלו לבחור טווח זמנים אפשרי עבור מחיר המבצע, למשל – יום הרווקים הסיני, black friday, חגים, חיסול מלאי סוף עונה וכו'.
מלאי – בלשונית המלאי תוכלו להגדיר מק"ט. אם תבחרו בניהול מלאי תוכלו להזין את כמות הפריטים הקיימים במלאי החנות והמערכת תחשב אוטומטית את היתרה לאחר כל רכישה. במידה ואזל המלאי, תוכלו להגדיר אפשרות להזמנה מראש או להתראה ללקוח. הגדירו ערך סף למלאי מועט, על מנת לידע את בעל החנות במידה והמלאי עומד להיגמר. אם המלאי יגיע לערך הסף שהוגדר (למשל – 5 פריטים) תקבלו התראה במייל וזמינות המוצר תעודכן לעיני הגולשים באתר.
מוצרים מקושרים – כאן ניתן לבחור להציג מוצרים משדרגים או מוצרים משלימים שיופיעו כהצעות להוספה לסל, ולהגדיל רכישות.
שלב 4 – קבלת תשלום, סליקה והפקת חשבוניות
להגדרת שיטות התשלום תצטרכו ללחוץ על ווקומרס בלוח הבקרה, ואז לבחור בטאב ״תשלומים״, ומיד אחר כך לבחור בטאב תשלומים. כאן אתם בוחרים איך תקבלו תשלומים מהלקוחות. WooCommerce תומך במספר אפשרויות תשלום כמו כרטיסי אשראי, פייפאל, העברות בנקאיות ועוד.
חיבור החנות למערכת חשבוניות דיגיטליות
עוד מרכיב חשוב בחנות אינטרנטית, כזה שאי אפשר להתחיל למכור בלעדיו הוא קבלות/חשבוניות. כידוע, החוק מחייב להפיק קבלה (עוסקים פטורים) או חשבונית מס/קבלה (מורשים וחברות), עבור כל רכישה בחנות שלכם. כאן בדיוק נכנסת לתמונה מערכת ניהול העסק של מורנינג.
מורנינג מאפשרת לך להפיק בקלות חשבונית אונליין וקבלות, אבל הרבה יותר חשוב מזה, מאפשרת חיבור של החנות הדיגיטלית שלך למערכת עם תוסף WooCommerce, כך שכל העסקאות מהחנות מנוהלות במסודר במקום אחד, והלקוחות שלך מקבלים חשבונית או קבלה באופן אוטומטי מיד עם הרכישה בחנות. החשבוניות האוטומטיות חוסכות לך זמן יקר – במקום להוציא ידנית חשבונית בכל פעם שמתקיימת עסקה, הכל קורה מעצמו.
תוסף WooCommerce של מורנינג כולל גם המון כלים נוספים שעוזרים לעשות סדר בניהול החנות ובסופו של דבר, תורמים להגדלת המכירות: תמיכה בהוראות קבע, זיכויים וביטולים של עסקאות, גיפט קארד ועוד. התוסף כרוך בתוספת עלות חודשית של בין 20 ל-37 ש״ח לחודש + מע״מ.
וכעת נותר עוד עניין אחד קטן אבל חשוב. איך בכלל מקבלים תשלום?
סליקה עם מורנינג
כדי שהלקוחות יוכלו לשלם לכם באופן מקוון בכרטיס אשראי ובאמצעי תשלום דיגיטליים נוספים, יש צורך בחיבור לסליקה. גם במקרה הזה, כבר דאגנו לפיתרון נוח וסופר יעיל שיסגור לכם גם את הפינה הזאת.
תוסף ווקומרס של מורנינג כולל גם אפשרות לחיבור לסליקה. החיבור לסליקה לא עולה כסף וכלול במסלול Best ומעלה, כאשר התשלום הוא עבור עמלות הסליקה השונות בכל עסקה (לא סלקת לא שילמת). הסליקה עם מורנינג מאפשרת ללקוחות לשלם לכם באשראי, bit, ארנקים דיגיטליים (גוגל פיי ואפל פיי) ופייפאל (בחיבור לתוסף פייפאל), וכולל גם חשבוניות אוטומטיות בכל עסקה כפי שציינו בסעיף הקודם.
אם בחרתם לסלוק בחנות שלכם דרך שירות סליקה לוורדפרס אחר ולא מורנינג יש לנו חדשות טובות גם בגזרה הזאת – אפשר להתקין את התוסף ולעבוד במצב חשבוניות בלבד – כלומר ללא חיבור לסליקה, אבל עם חשבוניות אוטומטיות בכל עסקה.
לסיכום, בניית חנות איקומרס בוורדפרס עם ווקומרס היא תהליך שמצריך תכנון, תשומת לב לפרטים והיכרות עם הכלים הנכונים – אבל כמו שראינו לאורך הכתבה, זה לגמרי אפשרי גם בלי להיות מפתחי אתרים. מהבחירה באחסון ועד התאמת החנות לחוויית משתמש אופטימלית, כל שלב הוא חלק מהדרך להצלחה במכירות אונליין. עכשיו, כשהמידע והטיפים בידיים שלכם, כל מה שנותר הוא להתחיל ולבנות את החנות שתעבוד בשבילכם 24/7.