רפורמת חשבונית ישראל החדשה קובעת כי החל מה-5 למאי 2024, נדרש מספר הקצאה מרשות המיסים עבור כל חשבונית שהעסק מפיק בסכום גבוה מ-25,000 ₪. הסכום הזה ילך ויפחת בכל שנה עד שיגיע ל-5,000 ₪.

המערכת שלנו כבר ערוכה לרפורמה

לפני שנצלול אל הרפורמה עצמה, נפתח עם השורה התחתונה: אפשר להתחבר לשירותים הדיגיטליים של רשות המיסים דרך morning כבר עכשיו ולאחר השלמת החיבור הבקשה למספר הקצאה תשלח באופן אוטומטי עבור כל חשבונית רלוונטית.

לקוחות מורנינג? כנסו למערכת למתן הרשאת חיבור לרשות המיסים דרך החשבון

דוגמא הקצאת מספרי חשבוניות ישראל

מה זה מודל חשבוניות ישראל?

קצת רקע: בחודש מאי 2023 אישרה הוועדה לכספים את ״חוק ההתייעלות הכלכלית״, שכולל בתוכו גם תוכנית לצמצום משמעותי בשימוש בחשבוניות פיקטיביות שזכתה לשם ״מודל חשבונית ישראל״.

לטובת שומרי החוק שלא מכירים: חשבוניות פיקטיביות הן חשבוניות שמופקות עבור עסקה שלא התקיימה מעולם או שירות שאף פעם לא ניתן בפועל, במטרה להרוויח כסף מהחזרי מע״מ שלא באמת מגיעים לעסק. זו כמובן עבירה פלילית ולטענת רשות המיסים, תופעת החשבוניות הפיקטיביות בישראל גורמת לנזק של מיליארדי שקלים לקופת המדינה מדי שנה.

במסגרת תוכנית חשבונית ישראל נקבע כי החל מה-1 לינואר 2024 (לאור המצב הבטחוני תחילת האכיפה נדחתה ל-5.5.24), רשות המסים תעניק מספרי הקצאה לחשבוניות מס באמצעות מערכת מקוונת שתעניק ולידציה חוקית על עסקאות בזמן אמת, מיד עם הוצאתן.

מה העניין עם מספרי ההקצאה?

מספרי ההקצאה משמעותיים מאוד עבור צד הלקוח בעסקה (מי שמקבל את חשבונית). הלקוח יוכל לקבל החזר מע״מ על ההוצאה רק במידה והחשבונית שיגיש למע״מ תכלול את מספר ההקצאה. כמובן, מספרי ההקצאה חשובים גם עבור נותן השירות, מהסיבה הפשוטה שכך נקבע בחוק 🙂

למי רלוונטית הרפורמה החדשה?

הרפורמה החדשה רלוונטית לכל עסק שמוציא חשבוניות מס או חשבוניות מס קבלה, כלומר עוסקים מורשים, עמותות וחברות בע״מ. עוסקים פטורים, שמפיקים רק קבלות ולא חשבוניות, פטורים מהעניין.

איך מקבלים מספר הקצאה?

לפני הכל, חשוב לוודא שיש לכם חשבון פעיל בשירותי הדיגיטל של רשות המיסים כדי לקבל את האפשרות להפיק אונליין מספרי הקצאה. אם אין, צריך לפתוח אחד חדש באתר רשות המיסים. 

הגשת בקשה לקבלת הקצאה יכולה להתבצע בשתי דרכים – ידנית על ידי הגשת בקשה אונליין, שהיא גם האפשרות המסורבלת יותר היות והיא דורשת פעולה אקטיבית בכל פעם שמפיקים חשבונית מעל 25,000 ש״ח. הדרך הפשוטה והמהירה יותר היא באמצעות המערכת שלנו. 

איך מייצרים אוטומציה להקצאת מספרי חשבוניות דרך מערכת מורנינג (חשבונית ירוקה)? 

כאמור, אנחנו כבר ערוכים לרפורמה, והמערכת שלנו יודעת לשלוח בקשה אוטומטית למספר הקצאה עבור חשבוניות רלוונטיות, ע״י התממשקות למערכות של רשות המיסים. כדי שזה יקרה, צריך ליצור בחשבון שלך הרשאת חיבור לשירותי הדיגיטל של רשות המיסים. איך עושים את זה?

  1. 1. נכנסים לאזור רשות המיסים במערכת
  2. 2. לוחצים על ״הוספת הרשאה״ 
  3. 3. מתחברים לאתר רשות המיסים וחוזרים אוטומטית למערכת 
  4. 4. זהו. מעכשיו בקשת ההרצאה תישלח אוטומטית בהפקת חשבונית רלוונטית

כך מחברים בקלות בין מורנינג לשירותי הדיגיטל של רשות המיסים

איפה רואים את מספר ההקצאה? 

עם קבלת המספר, הוא יתווסף אוטומטית לחשבונית. המשמעות היא שמספר הקצאה לחשבונית מס יוצמד לחשבונית באמצעות המערכת שלנו, מבלי שצריך יהיה להיכנס לעוד פלטפורמות או מערכות אחרות, ובלי פעולה אקטיבית מצדך. למתן הרשאת חיבור לרשות המיסים דרך החשבון במורנינג.

האם כל חשבונית חייבת מספר הקצאה?

כפי שהסברנו בהתחלה, בשנה הראשונה (2024) נדרשים מספרי הקצאה רק עבור חשבוניות על סכום הגבוה מ-25,000 ₪ (לא כולל מע״מ). בשנה שלאחר מכן יופחת גובה הסכום ויעמוד על 20,000 ₪ – וכך הלאה מדי שנה במתווה יורד, עד שהסכום יגיע לחשבוניות על סך 5,000 ₪ ומעלה (אמור לקרות בשנת 2028).

בתוך כך, ברשות המיסים הוחלט כי בשנת 2024, השנה הראשונה שבה תיושם התוכנית, כל בקשה למספר הקצאה לכל חשבוניות מס תיענה אוטומטית בחיוב. עם זאת, החל מ-2025 והלאה ייבחנו הבקשות באופן פרטני ובהתאם לקריטריונים שנקבעו על מנת להבטיח כי אכן מדובר בעסקת אמת. על פי הרגולציה החדשה, בעסקאות שלא יקבלו מספר הקצאה מסיבות כאלה ואחרות, לא ניתן יהיה לקזז את המע"מ בגינן, החל בשנה הראשונה.

חשבונית ישראל: תשובות לשאלות נפוצות על הרפורמה

מודל חשבוניות ישראל – תשובות לכל השאלות

האם סכום הסף המדובר כולל או לא כולל מע״מ?

 

הסכום אותו קבעה רשות המיסים לא כולל מע״מ. כלומר, כל חשבונית בה הסכום לפני מע״מ גבוה מ-25,000 ש״ח חייבת מספר הקצאה. כלומר, אם הוצאתם חשבונית על סך 24,000 ₪ למשל, אין צורך במספר הקצאה גם אם תוספת המע״מ מקפיצה את הסכום אל מעבר לרף שנקבע.

מה התהליך לחברה בע״מ / שותפות?

 

חברות בע״מ ושותפויות נדרשות לבצע רישום תאגיד טרם ההתחברות דרך מערכת מורנינג, ורק לאחר מכן לבצע חיבור באמצעות המערכת.
לרישום תאגיד באתר רשות המיסים

מופיעה לי הרשאה ברשות המסים אבל אני לא מצליח לקבל מספר הקצאה

 

כדי לקבל מספר הקצאה יש להתחבר דרך החשבון במורנינג לשרותים הדיגיטליים של רשות המיסים.

מתן הרשאה ישירות דרך אתר רשות המיסים ללא התחברות ממערכת מורנינג לא מאפשרת קבלת מספר הקצאה.

מה עושים במידה ולא התקבל מספר הקצאה?

 

אם מסיבה זו או אחרת הופקה חשבונית רלוונטית ללא מספר הקצאה, אין צורך לבטל את המסמך!
ניתן להגיש בקשה יזומה לקבלת מספר הקצאה עד שבועיים מיום הפקת המסמך המקורי  – מתוך כפתור הפעולות במסמך שהופק.

האם כל בקשה למספר הקצאה מתקבלת?

 

ברשות המיסים הוחלט כי בשנת 2024, השנה הראשונה שבה תיושם התוכנית, כל בקשה למספר הקצאה לכל חשבוניות מס תיענה אוטומטית בחיוב. החל מ-2025 תיבחן כל בקשה בהתאם לקריטריונים שנקבעו על מנת להבטיח כי אכן מדובר בעסקת אמת.

לכמה זמן תקפה ההרשאה למספרי הקצאה ואיך אדע שצריך לחדש אותה?

 

הרשאת החיבור לרשות המיסים תקפה למשך 3 חודשים ואחר זמן זה יש לחדשה. 10 ימים לפני תום התוקף נשלח אליך מייל תזכורת לחידוש ותופיע התראה במערכת.

לחידוש ההרשאה: נכנסים לתפריט החשבון שלי > רשות המיסים, לוחצים על ״הוספת הרשאה״ ומאשרים.

האם גם הלקוחות שלי יצטרכו לתת הרשאה לרשות המיסים?

 

לא, אבל כל עסק שמדווח למע״מ ומפיק חשבוניות גבוהות מ-25,000 ₪ יצטרך לוודא שהחשבוניות שהוא מפיק כוללות מספר הקצאה. המשמעות היא שגם עליכם לוודא שהחשבוניות שאתם מקבלים בסכום הרלוונטי כוללות מספרי הקצאה, על מנת שתוכלו להזדכות על המע״מ.

האם ניתן לקבל הקצאה ידנית?

 

כן, בהחלט. באתר רשות המיסים ניתן להגיש ידנית בקשה לקבלת מספר הקצאה עבור חשבוניות רלוונטיות. הבקשה הידנית לקבלת מספר הקצאה היא מסורבלת יותר ודורשת פעולה אקטיבית מצידך (חיבור לאתר, הגשת בקשה וכו׳) בכל פעם שמופקת חשבונית מעל 25,000 ₪.

בהמשך, ככל שהסכום ירד, כמות הבקשות הפוטנציאלית רק תעלה, כך שלגמרי שווה לחסוך זמן עבודה, לבצע את החיבור דרך מורנינג, ולהפוך את כל העניין לאוטומטי.