אפשר לקרוא לזה בקו"ם לעסק עצמאי , אפשר לקרוא לזה טופס טיולים של הפרילנסרים בישראל ואפשר לקרוא את המאמר הזה ולדעת מה לעשות כדי לפתוח עסק חדש בישראל. בינינו, זה לא כל כך מסובך או קשה.ֿ

בפתיחת עסק העצמאי אפשר כמובן להיעזר ברואה חשבון או יועץ מס, שמחוברים באמצעות המערכות הקסומות שלהם ישירות למס הכנסה, ביטוח לאומי ומע״מ, כך שלא צריך לעשות שום דבר חוץ מלתת להם הרשאה לייצג אתכם.

טיפ! רגע לפני שאתם ממלאים ושולחים דוחות- שמרו עותק לעצמכם, עדיף בתקייה מסודרת.

פתיחת עסק חדש במע"מ

התחנה הראשונה שלכם תהיה בסניף מס ערך מוסף. אם את לא בטוחים לאיזה סניף אתם שייכים, אפשר ליצור איתם קשר ולבדוק לפני שיוצאים מהבית. כדי להיות בטוחים שאתם הולכים לסניף הנכון, שווה ליצור איתם קשר. שם, גם תקבלו את ההחלטה הראשונה לגבי סוג העסק שלכם: עסק פטור או עוסק מורשה.

מילה על ההבדל ביניהם: עוסקים פטורים לא מוסיפים לעסקאות שלהם מע"מ, בעוד שעוסקים מורשים מוסיפים. כלומר, עוסקים מורשים מחייבים את הלקוח במע"מ ומצד שני גם משלמים אותו בכל תקופת דיווח.

מגבלת עוסק פטור

אפשר לרשום עסק פטור אם צפי הכנסות השנתיות הוא עד 102,292 ₪ (נכון לשנת 2022). מעבר לכך, אתם צריכים להיות עוסקים מורשים.

אפשר כמובן להירשם כעוסקים מורשים כבר מהיום הראשון, גם אם המחזור השנתי שלכם לא יגיע לרף הזה. ישנם מקצועות מסוימים שאוטומטית צריכים להצהיר על עצמם כעוסקים מורשים, כמו רופאים, אדריכלים ומקצועות חופשיים נוספים.

עם מה צריך להגיע לפתיחת העסק במע"מ?

  • תעודת זהות
  • אישור על ניהול חשבון בנק – צילום של צ'ק מהחשבון יספיק
  • העתק חוזה שכירות – במידה ותעבדו מהבית
  • טופס 821 (טופס בקשה לפתיחת תיק מע"מ) – אפשר למלא מראש, אבל לא חובה

טיפ! אל התחנה השנייה והשלישית אפשר להמשיך בצורה דיגיטלית ופשוט לשלוח את הטפסים במייל או בפקס (כן, עוד המכשיר הזה עדיין קיים).

פתיחת עסק מס הכנסה

התחנה השנייה שלכם בפתיחת עסק חדש היא סניף מס הכנסה. הפעם, אפשר להגיע לכל סניף של מס הכנסה. אם זה לא הסניף שאליו אתם משתייכים הם יעבירו את הטפסים שלכם בדואר הפנימי שלהם. וואלה, שווה.

מס הכנסה, כשמו כן הוא, גובה מס על הכנסות, ובניגוד לשכירים, עצמאים צריכים לשלם את מס ההכנסה בעצמם. אבל מס הכנסה לא רוצה לחכות עד סוף השנה כדי לקבל את המס, ולכן אתם נדרשים לנחש כמה תרוויחו. התשלום נגבה בצורת מקדמות וכמובן בחישוב סוף שנה, הידוע בשמו הדו"ח השנתי.

בתחילת השנה תקבלו מכתב שמפרט את המקדמות שעליכם לשלם לאורך השנה. תקופות הדיווח הן לרוב אחת לחודשיים אבל לעסקים מסוימים תקופת הדיווח היא חודשית.

לאורך תקופות הדיווח, הסכום שתשלמו מוערך לפי גובה ההכנסות המשוער. חשוב לזכור שהמקדמות הן רק הערכה, כלומר, סכום המס שתשלמו בסופו של דבר יכול להשתנות בהתאם לרווחים של העסק בפועל. הזיכוי או התשלום הנוסף, ייעשה אחרי הגשת הדו"ח השנתי שישקלל את סך ההכנסות וההוצאות שלכם.

עם מה צריך להגיע לפתיחת עסק במס הכנסה?

  • צילום תעודת זהות.
  • טופס ממע"מ על פתיחת העסק.
  • טופס 5329 – את הטופס תקבלו במשרד עצמו ולא חובה למלא מראש. עדיף להיעזר בפקיד השומה כדי להימנע מטעויות.

פתיחת עסק עצמאי בביטוח לאומי

את המסע הפורמלי תסיימו בביטוח לאומי. לעומת המשרדים האחרים, ביטוח לאומי יחשיב אתכם כעצמאים רק אם אתם עומדים לפחות באחד מהסטנדרטים הבאים:
20 שעות עבודה בשבוע לפחות
הכנסה חודשית שעולה על 50% מהשכר הממוצע
12 שעות עבודה בשבוע והכנסה שעולה על 15% מהשכר הממוצע. השכר הממוצע אגב, הוא 12,205 ש"ח נכון ל-2022.
מי שלא עומד בקריטריונים האלה ייחשב כמי שיש לו הכנסה שאינה מעבודה, וההסבר לסטטוס שלו נמצא כאן 

עם מה צריך להגיע לפתיחת עסק בביטוח לאומי?

במידה שסיימתם את הביקורים במשרדים האלו, אתם רשמית עצמאים, אז מזל טוב וזה!

עכשיו רק נותר לזכור כמה דברים להמשך:

פנסיה לעצמאים

החל משנת 2017, עצמאים צריכים להפריש סכום מסוים לחיסכון פנסיוני. גובה ההפקדה המינימלי נקבע לפי גובה ההכנסה השנתית, ואת הקרן אפשר לבחור משלל האופציות הקיימות. את הכספים תוכלו למשוך ברגע שתגיעו לגיל הפרישה או אם תרצו לסגור את העסק. 

מה חשוב לזכור?

  • אחד הדברים המשתנים בין חברה לחברה הוא גובה דמי הניהול והתשואות הממוצעות. את התשואות ודמי הניהול אפשר להשוות באתרים שונים שמיועדים לכך, למשל פנסיה נט של רשות שוק ההון.
  • לבחור במסלול השקעה שתואם את רמת הסיכון שאתם מוכנים לקחת.
  • מעבר למינימום הנדרש, תוכלו להפקיד סכומים נוספים לכלי הפנסיוני שתבחרו. עד תקרה מסוימת, ההפקדות האלה יחשבו לכם כהוצאה מוכרת.
  • לא בטוחים אם כבר יש לכם תכנית פנסיה קיימת? אין בעיה לבדוק את זה באתר הר הכסף של משרד האוצר. אין בעיה לנייד כספים בין גופים פנסיונים או לאחד קרנות.

עוסק פטור מוציא קבלה או חשבונית?

התשלום שתקבלו מהלקוחות שלכם יהיה תמורת מסמך כלשהו, וזה ההסבר המלא:
כעוסקים פטורים, תוציאו רק קבלות (בלי חשבוניות!) אחרי ששילמו לכם. דרישת התשלום מהלקוח תעשה על ידי מסמך מקדים שנקרא חשבון עסקה שנועד לבקש מהלקוח בצורה מסודרת ומתועדת את התשלום. חשבון עסקה הוא לא מסמך חשבונאי.
עוסקים מורשים, הגיע תורכם. אתם מוציאים חשבוניות מסוגים שונים – חשבון עסקה כבקשה לתשלום וחשבונית מס-קבלה לאחר ששילמו לכם. תוכלו גם להוציא חשבונית מס שתמורתה תקבלו תשלום ואחריו תצטרכו להוציא קבלה בלבד. מה שחשוב לדעת הוא שחשבונית מס היא מסמך חשבונאי מחייב ולכן יש לשלם עליו מע"מ בתקופת הדיווח הקרובה – גם אם עדיין לא קיבלתם את התשלום. אתם מבינים לאן זה הולך – הוצאה עוד לפני הכנסה. לא מצב משהו לתזרים שלכם, ולכן הדרך המומלצת היא לעבוד עם חשבון עסקה ולאחריה חשבונית מס-קבלה.

אם הטרמינולוגיה הזאת עושה לכם את זה, בטח תשמחו לקרוא את המילונית הירוקה לחשבונאית מדוברת.

אצלנו לדוגמה, אהמ אהמ, אפשר להפיק את כל סוגי המסמכים כשהם חתומים דיגיטלית ובאישור מס הכנסה. אפשר להפיק את המסמכים מהמחשב או מהאפליקציה והכל תוך גג דקה. 

אם אתם לא מהמתחייבים, תמיד אפשר לנסות אותנו למשך 30 יום ורק אז להתאהב. בלי לחץ.

בכתיבת הכתבה השתתפו רו״ח אורטל אביעד זייד וגל כהן, יועץ מס