1. בשלושה גופים העצמאים תלויים

כאשר אתם רוצים  לבצע פתיחת עוסק פטור, עליכם לפנות בעצם לשלושה גופים שונים, שפועלים באופן עצמאי אבל גם קשורים אחד בשני: מס ערך מוסף (מע"מ), רשות המיסים והמוסד לביטוח לאומי. בכל אחד מהם תצטרכו להגיש טפסים מתאימים, וכך תוכלו באופן רשמי לפתוח תיק על שמכם או על שם העסק. 

חשוב מאוד לברר מראש אילו מסמכים צריך להביא (תעודת זהות למשל) כדי שלא תתקלו בבעיות או הפתעות. אה, והכי חשוב: שמרו על סבלנות. את קצב התנועה של גלגלי הבירוקרטיה כולנו מכירים, אז קחו בחשבון שלעיתים כל העסק הזה (תרתי משמע) עלול לקחת זמן. 

2. אל תוותרו על פגישה עם רואה חשבון או יועץ מס

רואי החשבון ויועצי המס הם אנשי המקצוע המומחים של עולם העצמאים. בלעדיהם פחות כדאי לזוז, בטח בתחילת הדרך. אם אתם מעוניינים להתחיל תהליך של פתיחת  עוסק פטור, כדאי מאוד שתתייעצו איתם, כדי לדעת שאתם בכיוון הנכון (בהמשך תבינו מה, בין היתר, קובע מהו הכיוון הנכון). 

למעשה, אם אתם רוצים לעשות את הדברים בצורה מסודרת, אפשר אפילו להעזר בהם בפתיחת התיק. כן, כן: הם יכולים לעשות את זה עבורכם, ולמרות שלרוב זה ידרוש מכם להיפרד מכמה מאות שקלים (בין 300 ל-600 בממוצע), זה הרבה פעמים שווה את הראש השקט.

3.  האם פתיחת תיק עוסק פטור היא חובה?

לא, אנחנו לא מתכוונים לבחינה מחדש של הרצון שלכם לצאת לעצמאות, אלא לעובדה שעוסק פטור הוא לא בהכרח מה שאתם צריכים בתחילת הדרך, ובהחלט ייתכן שדווקא עוסק מורשה הוא הפיתרון המתאים יותר (ולפעמים גם ההכרחי).

מדוע? ראשית, החוק לא מאפשר לבעלי מקצועות חופשיים (עריכת דין, ראיית חשבון, רפואה ועוד) לפתוח תיק של עוסק פטור, אלא רק של עוסק מורשה, ולכן חבל על המאמץ. שנית, ייתכן שאתם בכלל לא ברמת ההכנסות של עוסק פטור: כדי להיות עוסקים פטורים, תצטרכו להגיע למחזור הכנסות שנתי נמוך מהרף הקבוע בחוק. בשנת 2024, למשל, הוא עמד על 120 אלף ש״ח . אם אתם מעריכים שתרוויחו יותר מזה בשנה הקרובה, כדאי שתבחרו מההתחלה בעוסק מורשה, ותמנעו מעצמכם עוד בירוקרטיה וסיבוכים ניהוליים.  

המעבר מעוסק פטור לעוסק מורשה הוא לא עניין טכני בלבד, אלא דורש שינוי בנהלי העבודה (גביית מע״מ, דיווחים דו חודשיים ועוד), ולכן כדאי לדעת מראש באיזה כיוון נכון לכם ללכת.

4. לא צריך לחכות עם הלקוחות

עצמאים רבים מתלבטים מתיעושים פתיחת עוסק פטור, שכן באופן טבעי בתחילת הדרך אין להם לקוחות, וכפועל יוצא, אין צורך בהפקת קבלות או חשבוניות ובדיווחים לרשויות. ובכן, לא חייבים לרוץ לשום מקום, ולמעשה, החוק מאפשר לפתוח תיק רטרואקטיבית עד 60 יום מרגע שהתחלתם לפעול כעצמאים, כך שיש לכם חודשיים לבנות ארסנל לקוחות ראשוני, שיעזור לכם לצאת לדרך ברגל ימין.

5. לא לשכוח: כל עצמאי חייב להפריש כספים לפנסיה

כיף להיות עצמאי, בעיקר משום שמדובר בעבודה בה אתם אחראים על עצמכם – אך גם לעצמאים ישנן התחייבויות. לצד המיסים שכל עצמאי צריך לשלם, מאז 2017 ישנה חובה על פי חוק להפריש גם כספים לקרן פנסיה, והדבר תקף גם לעוסק פטור. החוק הגדיר מה הסכום המינימלי שחובה להפריש מדי חודש או מדי שנה, וכדאי לבדוק זאת מראש ולקחת זאת בחשבון כחלק מההוצאות שלכם, כדי שתדעו להתנהל נכון יותר.  

ומה אחר כך?

סיימתם את תהליך פתיחת עוסק פטור? ברכות, הפכתם לעוסק פטור וזה הזמן להתחיל לעבוד ולהעיף את העסק למעלה. רגע לפני שיוצאים לדרך, שווה לדאוג שאתם מכוסים גם בגזרה הניהולית עם morning, המערכת הכי נוחה לניהול העסק המאפשרת לכם להפיק קבלות ומסמכים אחרים, לעקוב אחרי ההכנסות ולדאוג שהעסק מתקתק גם מאחורי הקלעים. 

ועוד משהו קטן: הדרך לניהול נוח ונכון

לאחר פתיחת עוסק פטור, חשוב להבין, בסופו של דבר, כל העצמאים – ולא משנה מה נפח העבודה שלהם – מחפשים קצת שקט נפשי, נוחות ופשטות בכל הקשור לניהול העסק. ככה אפשר להתרכז בעסק עצמו ובשירותים והמוצרים שהם מספקים, ולא בכל המסביב. איך מצליחים לעשות את זה  בשילוב עם כל הבירוקרטיה והאדמיניסטרציה? 

מאחלים לכם ולעסק שלכם הרבה בהצלחה!